BMW i krijgt echt gezicht met twee concepts

BMW i, het nieuwe submerk voor duurzame mobiliteit dat BMW in 2013 op internationale markten zal introduceren, heeft nu echt gestalte gekregen.

De eerste concepts voor de kleine i3 en de sportieve i8 zijn vandaag in Frankfurt voor de internationale media onthuld. Nadat Project-i in 2007 van start ging, werd een jaar later de eerste stap naar emissieloze mobiliteit gezet met de introductie van de elektrische Mini E, die vanaf 2009 is ingezet voor tests in grote steden wereldwijd. De onthulling van de BMW Active E vormde stap twee: die auto wordt dit jaar eveneens voor tests ingezet.
Afgelopen februari werd de merknaam vrijgegeven – BMW i – van het nieuwe submerk voor energiezuinige en schone modellen. Ze zullen worden gebouwd in een nieuw deel van de fabriek in Leipzig, waarin BMW vierhonderd miljoen euro investeert en waar in 2013 rond achthonderd extra banen gecreëerd zullen zijn. In de Messe in Frankfurt onthulde BMW vandaag de i3 Concept, de voorloper van zijn eerste elektrische auto, die tot begin dit jaar door het leven ging als Mega City Vehicle (mcv).  Ook de i8, het concept voor een innovatieve 2+2 plug-in hybride sportwagen, maakte er zijn debuut. Zoals gebruikelijk met concepts zijn dit niet de definitieve modellen, maar ze komen volgens designchief Adrian van Hooydonk ‘dicht in de buurt’.
De i3 Concept is uitgerust met een elektromotor op de achteras, die 125 kW/170 pk levert en een maximum koppel van 250 Nm, dat vanaf de stilstand vol beschikbaar is. Hij accelereert van 0-60 km/u in 3,9 seconden, sprint van 0-100 km/u in 7,9 s en heeft voor de ‘inhaalproef’ ofwel 80-120 km/u 6,0 s nodig. De top is (verplicht) electronisch geregeld op 150 km/u. De lithium-ion accu is in zes uur tijd volledig op te laden en met een snellader is hij voor tachtig procent in één uur geladen. De actieradius bedraagt 130-160 km.
Tests met de Mini E hebben uitgewezen dat de meeste mensen niet meer dan zo’n 40 km/dag rijden, maar om tegemoet te komen aan de eisen van klanten die meer kilometers maken, kan de i3 optioneel worden uitgerust met een range-extender. De i3 Concept heeft vier stoelen, deuren die ver open gaan, de achterste tegengesteld. De bagageruimte heeft een inhoud van 200 liter en er is ook nog een extra bergruimte aan de voorkant. De auto heeft een wielbasis van 2,57 m, is 3,85 m lang, 1,54 m hoog en 2,01 m breed. Het wagengewicht bedraagt 1.250 kg.
In de i8 Concept staat op de vooras de gemodificeerde elektrische aandrijving van de i3 Concept, nu met 96 kW maar wel met 250 Nm. Hij is gecombineerd met een door BMW zelf ontwikkelde 1,5-liter driecilinder benzinemotor met turbo die 164 kW/220 pk en 300 Nm koppel op de achteras levert. Het totale vermogen van 260 pk en 550 Nm koppel zorgt voor prestaties die je mag verwachten van een sportwagen, maar met het brandstofverbruik van een kleine auto. De i8 Concept heeft een topsnelheid van 250 km/u, sprint in 4,6 s van 0-100 km/u en accelereert van 80-120 km/u in 4,0 s. Hij verbruikt gemiddeld 2,7 l/100 km en heeft een CO2 emissie van 66 gram per kilometer. 

Dankzij de lithium-ion accu, die in twee uur volledig wordt opgeladen via een normaal stopcontact, kan de i8 tot 35 km alleen op de elektromoter rijden.
Voor de carrosserie van de beide nieuwe modellen wordt voornamelijk plastic gebruikt, dat is versterkt met koolstofvezels (cfrp). Het materiaal is zeer licht, wat weer bijdraagt aan een ginger energieverbruik en daarom de reikwijdte vergroot. Beide auto’s zijn gebouwd op de zogenaamd LifeDrive architectuur, die in de i8 Concept is aangepast om de auto zijn sportieve karakter te geven. De elektromotor voorin wordt met de benzinemotor achterin verbonden door een zogenaamde ‘energy tunnel’, waarin de accu geplaatst is en daarmee een laag center of gravity waarborgt, terwijl de optimale 50/50 gewichtsverdeling is bereikt. De Life-module geeft bovendien een ruimtelijk gevoel in het interieur. Met recyclebare ruwe materialen hebben de inzittenden extra het gevoel van duurzaamheid van de auto. Delen van het instrumentenpaneel en de deurpanelen zijn gemaakt van natuurlijke vezels en dat is ook zichtbaar. (HennyHemmes)

Meer details en achtergronden in Automobiel Management 13 van 14 augustus.

BMW i krijgt echt gezicht met twee concepts - Automobielmanagement.nl

BMW i krijgt echt gezicht met twee concepts

BMW i, het nieuwe submerk voor duurzame mobiliteit dat BMW in 2013 op internationale markten zal introduceren, heeft nu echt gestalte gekregen.

De eerste concepts voor de kleine i3 en de sportieve i8 zijn vandaag in Frankfurt voor de internationale media onthuld. Nadat Project-i in 2007 van start ging, werd een jaar later de eerste stap naar emissieloze mobiliteit gezet met de introductie van de elektrische Mini E, die vanaf 2009 is ingezet voor tests in grote steden wereldwijd. De onthulling van de BMW Active E vormde stap twee: die auto wordt dit jaar eveneens voor tests ingezet.
Afgelopen februari werd de merknaam vrijgegeven – BMW i – van het nieuwe submerk voor energiezuinige en schone modellen. Ze zullen worden gebouwd in een nieuw deel van de fabriek in Leipzig, waarin BMW vierhonderd miljoen euro investeert en waar in 2013 rond achthonderd extra banen gecreëerd zullen zijn. In de Messe in Frankfurt onthulde BMW vandaag de i3 Concept, de voorloper van zijn eerste elektrische auto, die tot begin dit jaar door het leven ging als Mega City Vehicle (mcv).  Ook de i8, het concept voor een innovatieve 2+2 plug-in hybride sportwagen, maakte er zijn debuut. Zoals gebruikelijk met concepts zijn dit niet de definitieve modellen, maar ze komen volgens designchief Adrian van Hooydonk ‘dicht in de buurt’.
De i3 Concept is uitgerust met een elektromotor op de achteras, die 125 kW/170 pk levert en een maximum koppel van 250 Nm, dat vanaf de stilstand vol beschikbaar is. Hij accelereert van 0-60 km/u in 3,9 seconden, sprint van 0-100 km/u in 7,9 s en heeft voor de ‘inhaalproef’ ofwel 80-120 km/u 6,0 s nodig. De top is (verplicht) electronisch geregeld op 150 km/u. De lithium-ion accu is in zes uur tijd volledig op te laden en met een snellader is hij voor tachtig procent in één uur geladen. De actieradius bedraagt 130-160 km.
Tests met de Mini E hebben uitgewezen dat de meeste mensen niet meer dan zo’n 40 km/dag rijden, maar om tegemoet te komen aan de eisen van klanten die meer kilometers maken, kan de i3 optioneel worden uitgerust met een range-extender. De i3 Concept heeft vier stoelen, deuren die ver open gaan, de achterste tegengesteld. De bagageruimte heeft een inhoud van 200 liter en er is ook nog een extra bergruimte aan de voorkant. De auto heeft een wielbasis van 2,57 m, is 3,85 m lang, 1,54 m hoog en 2,01 m breed. Het wagengewicht bedraagt 1.250 kg.
In de i8 Concept staat op de vooras de gemodificeerde elektrische aandrijving van de i3 Concept, nu met 96 kW maar wel met 250 Nm. Hij is gecombineerd met een door BMW zelf ontwikkelde 1,5-liter driecilinder benzinemotor met turbo die 164 kW/220 pk en 300 Nm koppel op de achteras levert. Het totale vermogen van 260 pk en 550 Nm koppel zorgt voor prestaties die je mag verwachten van een sportwagen, maar met het brandstofverbruik van een kleine auto. De i8 Concept heeft een topsnelheid van 250 km/u, sprint in 4,6 s van 0-100 km/u en accelereert van 80-120 km/u in 4,0 s. Hij verbruikt gemiddeld 2,7 l/100 km en heeft een CO2 emissie van 66 gram per kilometer. 

Dankzij de lithium-ion accu, die in twee uur volledig wordt opgeladen via een normaal stopcontact, kan de i8 tot 35 km alleen op de elektromoter rijden.
Voor de carrosserie van de beide nieuwe modellen wordt voornamelijk plastic gebruikt, dat is versterkt met koolstofvezels (cfrp). Het materiaal is zeer licht, wat weer bijdraagt aan een ginger energieverbruik en daarom de reikwijdte vergroot. Beide auto’s zijn gebouwd op de zogenaamd LifeDrive architectuur, die in de i8 Concept is aangepast om de auto zijn sportieve karakter te geven. De elektromotor voorin wordt met de benzinemotor achterin verbonden door een zogenaamde ‘energy tunnel’, waarin de accu geplaatst is en daarmee een laag center of gravity waarborgt, terwijl de optimale 50/50 gewichtsverdeling is bereikt. De Life-module geeft bovendien een ruimtelijk gevoel in het interieur. Met recyclebare ruwe materialen hebben de inzittenden extra het gevoel van duurzaamheid van de auto. Delen van het instrumentenpaneel en de deurpanelen zijn gemaakt van natuurlijke vezels en dat is ook zichtbaar. (HennyHemmes)

Meer details en achtergronden in Automobiel Management 13 van 14 augustus.