Voor de ontwikkeling van de tweede generatie is de B-Klasse dan ook volledig op de schop gegaan. Een nieuw onderstel, verbeterde kooi-constructie met een verstevingingsring rond de achterkant van de achterstoelen, nieuwe motoren en voor het eerst bij de ‘kleine’ Mercedes een aantal innovaties, tot nog toe alleen beschikbaar voor de grotere modellen.

Mercedes-Benz heeft dan ook alles uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat de B-Klasse een jongere doelgroep zal aanspreken. Op het eerste gezicht moet het meer dynamische uiterlijk daarvoor zorgen, vervolgens komt de premium afwerking van het interieur in beeld en het moderne dahsboard met het opvallende tablet-beeldscherm. De eerste generatie van de B zag in 2005 het levenslicht en is met zijn hoge dak en hoge zit altijd een beetje beschouwd als een model dat vooral aantrekkelijk is voor vrouwen en ouderen. Dat gaat met de tweede generatie vast veranderen.

De ‘B’ krijgt de beschikking over twee nieuwe benzine- en twee nieuwe dieselmotoren, alle met directe inspuiting en turbotechnologie, die allemaal vallen in de twintigprocentbijtelling.

Het gaat om de 1,6-liter BlueEfficiency benzinemotoren in de B 180 en B 200, met respectievelijk 122 en 156 pk en (beide) een gemiddeld brandstofverbruik van 5,9 l/100 km.

De nieuwe 1,8-liter BlueEfficiency dieselmotoren met common-rail technologie in de B 180 CDI en B 200 CDI leveren respectievelijk 109 en 136 pk en verbruiken 4,4 l/100 km. Op alle varianten is een startstopsysteem standaard.

Tal van innovaties zijn voor de B-Klasse beschikbaar. Zoals het op radar gebaseerde Collision Prevention Assist om het risico op botsingen te verminderen (standaard!),  Adaptive Brake Assist, Attention Assist, blinde hoekdetectie, Pre-Save en het Driving Assistance package.en Distronic Plus. Airbags vóór, achter en langs de ramen opzij worden aangevuld met een pelvis- en knie-airbag voor de bestuurder. Daarnaast zijn zij-airbags voor de achterpassagiers als extra leverbaar.

Van de huidige B-Klasse (T245) zijn er wereldwijd zevenhonderdduizend exemplaren verkocht. In Nederland waren dat er in 2010 bijna achttienhonderd en verlieten dit jaar tot nu toe nog dik vijftienhonderd exemplaren de showrooms. Voor de nieuwe B-Klasse (W246) zijn op dit moment al driehonderd orders genoteerd. Mercedes-Benz Nederland verwacht in 2012 er ruim 2.650 van te verkopen in een mix van 50/50 voor 180 benzine- en de 180 dieselvarianten. De nieuwe B-Klasse arriveert op 19 november in de Nederlandse showrooms.(HHemmes)

Prijzen:

B 180 BlueEfficiency             26.990 euro

B 200 BlueEfficinecy             29.990 euro

B 180 CDI BlueEfficiency       31.990 euro

B 200 CDI BlueEfficinecy       35.990 euro