Donkervoort presenteert de D8 GTO (fotogalerij en filmpje)

Nederland is wereldberoemd om zijn tulpenbollen, klompen en molens maar langzamerhand kunnen we nóg een product aan dit rijtje bezienswaardigheden toevoegen: de sportwagens van Donkervoort.

De autobouwer uit Lelystad kondigde vorig jaar kerst de D8 GTO reeds aan, maar nu kan de (getekende) bestelbon onder de kerstboom worden gelegd. De naamgeving is afgeleid van Open GT; Donkervoort had op dat moment de D8 GT die in open versie gebouwd zou worden. 

De Nederlandse sportautofabrikant heeft in totaal 2 jaar nodig gehad voor de ontwikkeling van de D8 GTO. In de komende maanden zal de open sportwagen verder worden verfijnd en nog voor het einde van 2012 moeten de eerste 25 exemplaren aan klanten zijn afgeleverd.

Uiterlijk is de D8 GTO zeer herkenbaar als Donkervoort. Dit betekent opnieuw een compromisloze topsporter die zich uitstekend weet te onderscheiden van andere roadsters op de markt. In vergelijking met de eerdere creaties uit Lelystad, is de GTO afgerond 15 cm breder en 35 cm langer. Hierdoor kon er een ruimer interieur en een grotere kofferbak worden gecreëerd. De grotere maatvoering heeft echter niet geresulteerd in een hoger gewicht, want door veelvuldig gebruik te maken van in eigen huis ontwikkelde en vervaardigde koolstofvezel delen, zoals slechts 980 gram zware portieren (uit één stuk; inclusief scharnieren), bleef het gewicht onder de 700 kg. Dat is vergelijkbaar met het huidige topmodel, de D8 GT waarmee 30 procent van de onderdelen wordt gedeeld.

Tegelijkertijd is het prestatiepotentieel naar een duidelijk hoger plan getild. Donkervoort spreekt trots van een pk:kg verhouding die superieur is aan die van de Bugatti Veyron. Daarvoor was geen 16 cilinder motor nodig, maar kon worden volstaan met een 5-cilinder: de 2.5 TFSI unit van Audi. Die kennen we reeds uit de TT RS plus RS3 en is mede dankzij directe inspuiting en een turbo goed voor 340 pk. Op verzoek is een nog krachtigere uitvoering leverbaar. Die is goed voor 400 pk en heeft een afslankkuur van 30 kilo ondergaan.

Het vermogen wordt nagenoeg ongefilterd op de weg overgebracht. Slechts tractiecontrole bewaakt de krachtoverbrenging, maar aan elektronische hulpmiddelen als ABS, ESP of Torque Vectoring heeft Donkervoort een broertje dood. De D8 GTO is dus net zo puur als de eerste sportwagen van het merk uit 1978. De nieuwe Donkervoort heeft een stalen buizenframe en een carrosserie die geheel bestaat uit koolstof composiet. De techniek voor de sluiting voor de aluminium motorkap is zelfs afkomstig uit de ruimtevaart.

De komende maanden gaat het allereerste exemplaar naar Donkervoorts vaste motorenleverancier Audi in Duitsland, waar de ontwikkeling deels wordt voortgezet. Later dit jaar dienen de eerste klantenauto’s de fabriek te laten. Wie snel een order plaatst, mag zelf het productienummer bepalen. Donkervoort begint met de chassisnummering weer bij ‘0’ om te illustreren dat de D8 GTO het eerste model van een nieuwe generatie is. De prijs komt, inclusief belastingen, uit op 145.000 à 220.000 euro, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Afgerond dus slechts een tiende van wat je kwijt bent voor een Veyron.

Bron: Autointernationaal

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Donkervoort presenteert de D8 GTO (fotogalerij en filmpje) - Automobielmanagement.nl

Donkervoort presenteert de D8 GTO (fotogalerij en filmpje)

Nederland is wereldberoemd om zijn tulpenbollen, klompen en molens maar langzamerhand kunnen we nóg een product aan dit rijtje bezienswaardigheden toevoegen: de sportwagens van Donkervoort.

De autobouwer uit Lelystad kondigde vorig jaar kerst de D8 GTO reeds aan, maar nu kan de (getekende) bestelbon onder de kerstboom worden gelegd. De naamgeving is afgeleid van Open GT; Donkervoort had op dat moment de D8 GT die in open versie gebouwd zou worden. 

De Nederlandse sportautofabrikant heeft in totaal 2 jaar nodig gehad voor de ontwikkeling van de D8 GTO. In de komende maanden zal de open sportwagen verder worden verfijnd en nog voor het einde van 2012 moeten de eerste 25 exemplaren aan klanten zijn afgeleverd.

Uiterlijk is de D8 GTO zeer herkenbaar als Donkervoort. Dit betekent opnieuw een compromisloze topsporter die zich uitstekend weet te onderscheiden van andere roadsters op de markt. In vergelijking met de eerdere creaties uit Lelystad, is de GTO afgerond 15 cm breder en 35 cm langer. Hierdoor kon er een ruimer interieur en een grotere kofferbak worden gecreëerd. De grotere maatvoering heeft echter niet geresulteerd in een hoger gewicht, want door veelvuldig gebruik te maken van in eigen huis ontwikkelde en vervaardigde koolstofvezel delen, zoals slechts 980 gram zware portieren (uit één stuk; inclusief scharnieren), bleef het gewicht onder de 700 kg. Dat is vergelijkbaar met het huidige topmodel, de D8 GT waarmee 30 procent van de onderdelen wordt gedeeld.

Tegelijkertijd is het prestatiepotentieel naar een duidelijk hoger plan getild. Donkervoort spreekt trots van een pk:kg verhouding die superieur is aan die van de Bugatti Veyron. Daarvoor was geen 16 cilinder motor nodig, maar kon worden volstaan met een 5-cilinder: de 2.5 TFSI unit van Audi. Die kennen we reeds uit de TT RS plus RS3 en is mede dankzij directe inspuiting en een turbo goed voor 340 pk. Op verzoek is een nog krachtigere uitvoering leverbaar. Die is goed voor 400 pk en heeft een afslankkuur van 30 kilo ondergaan.

Het vermogen wordt nagenoeg ongefilterd op de weg overgebracht. Slechts tractiecontrole bewaakt de krachtoverbrenging, maar aan elektronische hulpmiddelen als ABS, ESP of Torque Vectoring heeft Donkervoort een broertje dood. De D8 GTO is dus net zo puur als de eerste sportwagen van het merk uit 1978. De nieuwe Donkervoort heeft een stalen buizenframe en een carrosserie die geheel bestaat uit koolstof composiet. De techniek voor de sluiting voor de aluminium motorkap is zelfs afkomstig uit de ruimtevaart.

De komende maanden gaat het allereerste exemplaar naar Donkervoorts vaste motorenleverancier Audi in Duitsland, waar de ontwikkeling deels wordt voortgezet. Later dit jaar dienen de eerste klantenauto’s de fabriek te laten. Wie snel een order plaatst, mag zelf het productienummer bepalen. Donkervoort begint met de chassisnummering weer bij ‘0’ om te illustreren dat de D8 GTO het eerste model van een nieuwe generatie is. De prijs komt, inclusief belastingen, uit op 145.000 à 220.000 euro, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Afgerond dus slechts een tiende van wat je kwijt bent voor een Veyron.

Bron: Autointernationaal

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding