De nieuwe 74 kW/100 pk 1.0 EcoBoostmotor heeft met een benzineverbruik van 4,8 l/100 km het laagste verbruik in het C-segment en verslaat dus ook de hybride auto’s in deze klasse. Met een CO2-emissie van 109 g/km is de Focus hatchback bpm-vrij en valt onder de bijtelling van 14 procent (mits gekentekend voor 1 juli). De tweede variant is de 1.0 met 92 kW/125 pk, die een verbruik heeft van 5,0 l/100 km en 114 g/km CO2-emissie en valt in de bijtellingcategorie van twintig procent.

De 100 pk-versie is nu te bestellen en staat vanaf april bij de dealers. Ford heeft hiervoor inmiddels al twaalfhonderd orders genoteerd en garandeert klanten die vóór eind april bestellen dat de auto voor 1 juli op kenteken zal staan. De 1.0 Econotec Focus is uitgerust met onder meer startstop, ecomode en een actieve grill, die compleet gesloten zorgt voor een twee procent lager verbruik. Ook de standaard elektrische stuurbekrachtiging draagt in dat opzicht een steentje bij.

Ford hoopt met de zuinige benzinemotoren een inhaalslag te maken op de zakelijke markt. Met de diesels ging het vorig jaar, volgens woordvoerder Dennis Homberg, wel goed maar met de benzinemotoren bleef Ford achter. Een korte rit met de nieuwe driecilindermotoren toont aan dat ze qua prestaties niet onderdoen voor vergelijkbare viercilinders. Dankzij de iets minder stijve motorophanging beweegt de kleine krachtbron, die volgens Ford "op een A4-tje past", iets meer dan we gewend zijn. Dit is ter compensatie van de onbalans die optreedt bij driecilindermotoren en de hogere geluidproductie. Ford bestrijdt die overigens door zowel vliegwiel als distributiepoelie in (tegengestelde) onbalans te brengen, zodat de vibraties van de krukas worden opgeheven.

De prijzen voor de Focus 1.0 Ecoboost beginnen bij 20,6 duizend euro voor de 100 pk-variant. De 125 pk-versie is duizend euro duurder en de wagoncarrosserie kost zeshonderd euro extra.