De eerste nieuwe motor die in dit kader wordt geïntroduceerd, is een 1.598 cc  viercilinder direct ingespoten benzinemotor met turbocompressor en Start/Stop-technologie. De nieuwe SIDI-motor (‘spark ignition direct injection’) is in meerdere vermogensvarianten en modellen verkrijgbaar. Bij de ontwikkeling van deze motor stonden voofr Opel acceleratievermogen, trekkracht, laag geluidsniveau en een laag brandstofverbruik bovenaan de prioriteitenlijst. Het accent werd daarbij op het koppel gelegd; de ingenieurs haalden 187,5 Nm per liter cilinderinhoud – een maatstaf voor benzinemotoren in volumemodellen.

Het maximumkoppel loopt op tot 300 Nm en is al bij 1.700 t/min beschikbaar. Het piekvermogen van 200 pk wordt bij 4.700 t/min bereikt. In vergelijking met de vorige 1,6-liter benzinemotor met turbocompressor werden het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met dertien procent verlaagd.

"In nauwelijks twaalf maanden lanceren we drie volledig nieuwe motorgeneraties", aldus Karl-Friedrich Stracke, CEO van Opel. "Dit toont aan hoe snel we nieuwe producten introduceren." "Onze nieuwe 1,6-liter motor met directe injectie is een echte reus op het gebied van het koppel", verklaart Thomas Johnen, directeur van de divisie benzinemotoren. "Het vermogen wordt op een soepele en stille manier opgebouwd."