Volgens planning gaat de Porsche 918 Spyder in september 2013 in productie en ontvangen de eerste klanten hun auto voor het eind van dat jaar. "Met de 918 Spyder herdefiniëren we de begrippen rijplezier, efficiëntie en prestaties", meent Wolfgang Hatz, het bestuurslid van Porsche AG dat verantwoordelijk is voor research en development.
Met camouflage die herinneringen oproept aan de legendarische Porsche 917 raceauto’s, wordt de laatste hand gelegd aan de 918 Spyder. De aandacht gaat nu uit naar de samenwerking tussen de fijngevoelige individuele aandrijfcomponenten. De combinatie van een verbrandingsmotor en twee elektromotoren – de ene op de vooras en de andere op de achteras – stelt geheel nieuwe eisen aan de ontwikkeling van de aandrijvingsstrategie. "Dat zijn belangrijke componenten in deze auto, waarin al onze expertise en innovativiteit zit", aldus Hatz. De aandrijvingsstrategie en de ontwikkeling van de bijbehorende software zijn kerncompetenties van Porsche. Beide hebben enorme invloed op het extreme rijplezier dat de 918 Spyder biedt en maken ook een unieke combinatie van brandstofbesparing en topprestaties mogelijk. De voorlopige resultaten van de eerste testritten liggen in lijn met de verwachtingen. Sldus de fabriek.
De supersportauto is ontworpen als plug-inhybride, waarin een verbrandingsmotor samenwerkt met elektromotoren. Enerzijds biedt de auto de dynamiek van een raceauto met 566 kW (770 pk) en anderzijds biedt hij een gemiddeld verbruik van 3,0 l/100 km. Bovendien verlegt Porsche technische grenzen door bijvoorbeeld de monocoque en de motordragers geheel uit met koolstofvezel versterkt kunststof (carbon fibre reinforced plastic, CFRP) te vervaardigen, de toepassing van volledig adaptieve aerodynamica, adaptieve achterassturing en het omhoog gerichte uitlaatsysteem.