Omdat ook in het premium segment een verschuiving plaats vindt naar kleinere modellen, is de komst van de nieuwe A-klasse voor Mercedes van groot belang. De A-klasse is na de B-klasse het tweede model van in totaal vijf die zijn gebaseerd op de nieuwe architectuur die is ontwikkeld voor voorwiel- en vierwielaandrijving. In Genève 2013 wordt de vierdeurs sportcoupé CLA onthuld, waarvan de Concept Style Coupe de voorloper is. Verder komt er een compacte suv en mogelijk is de vijfde variant een cabriolet.

De nieuwe modellenfamilie heeft een belangrijke rol in de zogenaamde ‘Mercedes-Benz 2020′ groeistrategie, die erop is gericht om aan het eind van dit decennium weer de nummer één positie op te kunnen eisen in het premium segment niet alleen als merk, maar ook qua producten, winst en verkoopaantallen. In dat kader zei ceo Dieter Zetsche in maart dat de doelstelling voor 2014 ligt op meer dan 1,5 miljoen auto’s en voor 2014 op meer dan 1,6 miljoen. De Duitsers hebben met de vorig jaar geïntroduceerde B-klasse al de eerste aanzet naar succes gegeven: sinds de introductie vorige zomer zijn er in Nederland ruim vierduizend exemplaren verkocht (1647 in 2011 en  2141 tot en met juni 2012). Woordvoerder Huub Dubbelman van Mercedes-Benz Nederland:  "Dat is anderhalf maal zoveel als verwacht. De helft van de kopers is afkomstig van verschillende merken." Van de A-klasse wordt een soortgelijk succes verwacht en Mercedes richt zich met het actief ogende model vooral op jongere kopers. "Of kopers die jong van hart zijn," aldus een Duitse medewerker. De marktintroductie vindt plaats in september met de benzine- en dieselvarianten van de A200.en de A220."Tegen het eind van het jaar volgt de A180 die met twintig procent bijtelling het volumemodel zal worden. De A180 d komt met de 1.6 diesel met 90 gram en zal prijstechnisch heel aantrekkelijk zijn. Wij verwachten daar veel van," zegt Dubbelman.

Of er een A160 komt is nog niet bekend. Volgens Dubbelman hangt dat mogelijk af van de samenwerking met Renault-Nissan. En als-ie komt, is dat op zijn vroegst medio 2013.

Van de B-klasse is tachtig procent verkocht aan particulieren en twintig procent aan zakelijke klanten maar met de 200 benzinevariant als populairste versie. Dubbelman verwacht dat het met de A-klasse precies andersom zal zijn. "De 180 CDI gaat maar duizend euro meer kosten dan de 180 BlueEfficiency benzineversie." De prijzen van de A-klasse beginnen bij 29 duizend euro voor de A180 BlueEfficiency. Intussen hebben de eerste rijtests uitgewezen dat de A-klasse niet alleen een gedaantewisseling heeft ondergaan, maar er ook qua dynamiek met grote stappen op vooruit is gegaan.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding