Het begint bij een supersportwagen M1, waarvoor München een samenwerking aanging met Lamborghini. BMW leverde de techniek, Lamborghini zou de carrosserie en de bodemgroep leveren maar nog voor de introductie kwam Lamborghini in de problemen. Er moest toen geïmproviseerd worden met Ital Design, de onderneming van Giorgetto Giugiaro. Die leverde toen de kunststofcarrosserie aan het bedrijf Karosserie Bauer in Stuttgart waar men de techniek van BMW inbouwde.

De eerste M5 in 1984  sprintte in 6,4 seconden naar 100 km/u door z’n motor van 210 kW/286 pk en dat maakte hem toen de sportiefste vierdeursauto ter wereld. De auto kostte in Duitsland negentig duizend mark maar ondanks dat oversteeg de vraag het aanbod. De eerste M3 kwam in 1985. M GmbH leverde in 2008 zijn driehonderdduizendste auto af. Voor de veertigste verjaardag brengt M een zescilinder diesel met drie turbo’s en vierwielaandrijving. (bron: KFZ)

Lees ook: BMW M Park in Sint Petersburg tweede van de wereld   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding