De Transit Custom is motorisch identiek aan de eerstvolgende versie (2.2 TDCi ‘Ambiente’, 100 pk), waarvoor eerder een vanaf-prijs van 19.900 euro is gecommuniceerd. De uitrustingsverschillen betreffen onder meer de kunststof laadvloer die standaard in de andere modellen zit en de audio-installatie die schittert door afwezigheid. Een technisch verschil betreft het laadvermogen, dat met tweehonderd kg is verlaagd tot 800 kg. Een kale boel is het aan boord echter niet; vooral op veiligheidsgebied heeft de auto veel te bieden, terwijl er evenmin beknibbeld is op aangename zaken als een tussenwand, elektrisch bedienbare portierruiten en een op acht-voudig verstelbare bestuurdersstoel.

De eerste rij-ervaringen wijzen inmiddels uit dat de auto vooral erg veel comfort biedt; het is vooral een enorm stille bestelwagen, die bovendien opvallend gemakkelijk stuurt en schakelt. Zo is hij ook bedoeld: bestuurders moeten zich in de bestelauto thuisvoelen als in een personenwagen. Niet voor niets lijkt het dashboard sterk op dat van de actuele Focus. De techniek is echter na de nodige verfijning gewoon overgenomen van de vorige Transit. Men neemt geen risico’s met een klein Ecoboost-motortje of een transmissie met dubbele koppeling. Half november staat de Transit Custom bij de dealers.