Nu er een definitief productiemodel is, na tien jaar schaven, zal de productie van start gaan. Die gebeurt voor een deel handmatig en kent een bescheiden oplage. Vooralsnog worden in de voormalige Karmann-fabriek in Osnabrück (ook geboorteplaats van de Golf Cabriolet) vijftig stuks gemaakt. Ze zijn bestemd voor geselecteerde klanten. Of daarna een nieuwe reeks volgt, is nog niet bekend en hangt sterk af van de marktvraag.

Al met al zal het lastig worden om voor ons land een XL1 te bemachtigen, zegt een Pon-woordvoerder, aanwezig in Osnabrück bij de presentatie. "Uiteraard kijken we er met grote belangstelling naar, maar ook de rest van de VW-verkooporganisaties doet dat. Het is een hoogwaardig technologisch concept, dat laat zien in welke richting we de komende jaren gaan pionieren."

De combinatie van plug-in hybridetechnologie, gunstige stroomlijn (Cw-waarde: 0,189) en laag gewicht (795 kilo dankzij ruime toepassing koolstofvezel) zorgt dat de tweezits Volkswagen XL op papier 1:111 rijdt. Het model is ongeveer even breed en lang als een Polo maar aanzienlijk lager. Met de nu startende (beperkte) productie geeft Volkswagen invulling aan de ruim tien jaar geleden door Ferdinand Piëch uitgesproken ambitie om een volwaardige 1 op 100-auto voor dagelijks gebruik te ontwikkelen.

Voor de liefhebber: het plug-in hybride-systeem bestaat uit een tweecilinder TDI-motor met 48 pk, een e-motor van 27 pk, een DSG-transmissie en een lithium-ion batterij. Desgewenst haalt de XL1 een top van 160 km/h. De sprint van 0-100 km/h duurt 12,7 s. De lithium-ion accu maakt een elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius van zo’n vijftig kilometer mogelijk. Voor een constante snelheid van honderd kilometer per uur heeft het model 8,4 pk nodig.