In november komt de BMW i3 op de Nederlandse markt. Omdat BMW de marktintroductie strak in de hand will houden, gaat de Duitse fabrikant zelf de verkoop ter hand nemen. Men zal een aantal dealers selecteren en die aanstellen als agent. De klant koopt van BMW, dus niet van de dealer, maar via het internet of via de dealer. De dealer zit er niet als handelaar tussen, hij koopt de auto’s zelf niet.  Nicolas Peter is verantwoordelijk voor het netwerk in Europa, en dus ook voor BMW Nederland. „Bij een geselecteerde groep van dealers komt de i3 in een apart deel van de showroom. De klant koop bij ons en de dealer zorgt vervolgens voor de aflevering en het onderhoud. De occasionmarkt doen wij te zijner tijd ook zelf. We willen maximale controle houden over de handel en wandel van i-producten." Volgens woordvoerder Reitsma van BMW Nederland is nu niet bekend welke de Nederlandse agenten zullen zijn, en ook niet hoeveel het er zullen zijn."We hebben in  Nederland 23 dealer en 55 outlets. Voor het submerk M zijn er minder dan tien verkooplocaties. Het ligt voor de hand dat het er voor i niet meer zullen zijn." 

Hoe de markt voor de i-modellen zich zal ontwikkelen, zegt BMW niet te weten. Peter: „ We weten niet wanneer en niet hoe. Maar wij hebben de overtuiging dat e-mobiliteit er zal komen. We moeten voorbereid zijn met een aanbod van producten. Uiteindelijk zullen we jaar op jaar marktaandeel winnen."

De BMW i3 wordt ook leverbaar met een range-extender, die de actieradius overigens maar met 130 kilometer vergroot. Daarvoor koos BMW bewust. Topman Ulrich Kranz: „ De range-extender is meer bedoeld als psychologische geruststelling voor klanten die lijden aan de range-anxiety. Ik rijd zelf al jaren elektrisch en mijn ervaring is dat de actieradius bijna nooit een probleem is. Mijn devies is: stop met nadenken, stop met je zorgen maken‘. Voor de range-extender zal BMW een kleine (scooter)tweecilindermotor inzetten.