Snellere versies voor BMW M5 en M6 en 4-Serie Coupé M

BMW M GmbH heeft op het circuit van Estoril in Portugal de M5 en M6 met Competition Package gelanceerd met een gemodificeerd (sportiever) chassis. Bovendien heet de 3-Serie Coupé nu 4-Serie Coupé.

In de M5 resulteerde dit in een verlaging van de auto met tien millimeter. Verder is de besturing directer geworden en levert betere feedback. De finetuning zorgt voor een nauwkeurigere controle en maken hogere bochtsnelheden mogelijk. Ook de motor is voor het Competiton Package opgewaardeerd. Het maximum vermogen is gestegen van 412 kW/560 pk naar 423 kW/ 575 pk. Het koppel van de V8 motor met M TwinPower turbo in de M5 en de drie M-varianten blijft gelijk: 680 Nm. De controle systemen voor het chassis zijn aangepast op de wijzigingen, met als resultaat dat de M Dynamic mode van het DSC (Dynamic Stability Control) nog beter zijn afgesteld voor een sportieve rijbeleving. Zowel de M5 als alle M6 modellen zijn daarmee 0,1 seconde sneller weg vanuit stilstand naar 100 km/u. De M5 doet er 4,4 sec. over. Max Ahme, bij M verantwoordelijk voor de chassisontwikkeling, zei in Estoril dat de M5 met het pakket een ronde op de Nordschleife van de Nürburgring nu tien seconden sneller is. De M-modellen zijn nu te bestellen met een meerprijs van negenenhalf duizend euro.

Op de IAA in Frankfurt zal niet alleen de nieuwe M3 zijn debuut maken, ook de M-variant van de zojuist gepresenteerde 4-Serie Coupé zal in september daar debuteren.

De eerste rijtests met de 4-Serie Coupé zijn inmiddels in volle gang in Zuid-Portugal en op het Estoril-circuit. Met een grotere spoorbreedte, een lagere hoogte en een langere wielbasis heeft de opvolger van de 3-Serie Coupé niet alleen een nieuwe type-aanduiding gekregen, maar bovendien uitstekende rijkwaliteiten zonder concessies te doen aan een zekere mate van comfort. Ook de 4-Serie Coupé maakt zijn debuut op de IAA en  wordt op 5 oktober bij de Nederlandse dealers verwacht.

Hij is inmiddels al te bestellen vanaf ruim veertigduizend euro voor de 420i met 184 pk. De 428i met245 pk kost 48 mille en de 306 pk sterke 435i heeft een prijskaartje van 61 duizend euro. Verder komen er drie dieselmotoren beschikbaar, de 420d (184 pk en 47 duizend euro) en de twee zescilinders als 430d en 435 d. Verder komt er ook een 4-Serie Cabrio. (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Snellere versies voor BMW M5 en M6 en 4-Serie Coupé M - Automobielmanagement.nl

Snellere versies voor BMW M5 en M6 en 4-Serie Coupé M

BMW M GmbH heeft op het circuit van Estoril in Portugal de M5 en M6 met Competition Package gelanceerd met een gemodificeerd (sportiever) chassis. Bovendien heet de 3-Serie Coupé nu 4-Serie Coupé.

In de M5 resulteerde dit in een verlaging van de auto met tien millimeter. Verder is de besturing directer geworden en levert betere feedback. De finetuning zorgt voor een nauwkeurigere controle en maken hogere bochtsnelheden mogelijk. Ook de motor is voor het Competiton Package opgewaardeerd. Het maximum vermogen is gestegen van 412 kW/560 pk naar 423 kW/ 575 pk. Het koppel van de V8 motor met M TwinPower turbo in de M5 en de drie M-varianten blijft gelijk: 680 Nm. De controle systemen voor het chassis zijn aangepast op de wijzigingen, met als resultaat dat de M Dynamic mode van het DSC (Dynamic Stability Control) nog beter zijn afgesteld voor een sportieve rijbeleving. Zowel de M5 als alle M6 modellen zijn daarmee 0,1 seconde sneller weg vanuit stilstand naar 100 km/u. De M5 doet er 4,4 sec. over. Max Ahme, bij M verantwoordelijk voor de chassisontwikkeling, zei in Estoril dat de M5 met het pakket een ronde op de Nordschleife van de Nürburgring nu tien seconden sneller is. De M-modellen zijn nu te bestellen met een meerprijs van negenenhalf duizend euro.

Op de IAA in Frankfurt zal niet alleen de nieuwe M3 zijn debuut maken, ook de M-variant van de zojuist gepresenteerde 4-Serie Coupé zal in september daar debuteren.

De eerste rijtests met de 4-Serie Coupé zijn inmiddels in volle gang in Zuid-Portugal en op het Estoril-circuit. Met een grotere spoorbreedte, een lagere hoogte en een langere wielbasis heeft de opvolger van de 3-Serie Coupé niet alleen een nieuwe type-aanduiding gekregen, maar bovendien uitstekende rijkwaliteiten zonder concessies te doen aan een zekere mate van comfort. Ook de 4-Serie Coupé maakt zijn debuut op de IAA en  wordt op 5 oktober bij de Nederlandse dealers verwacht.

Hij is inmiddels al te bestellen vanaf ruim veertigduizend euro voor de 420i met 184 pk. De 428i met245 pk kost 48 mille en de 306 pk sterke 435i heeft een prijskaartje van 61 duizend euro. Verder komen er drie dieselmotoren beschikbaar, de 420d (184 pk en 47 duizend euro) en de twee zescilinders als 430d en 435 d. Verder komt er ook een 4-Serie Cabrio. (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding