Komt het omdat een moderne, lichte aanbouw de binnenkomst veraangenaamt? Of zijn het kleine andere zaken, zoals de nieuwe vergaderruimtes, waar de toeleveranciers hun producten tonen? In elk geval ziet de showvloer er met een andere en strakkere opstelling van de merkenstands een stuk opgeruimder en moderner uit.

Veel belangrijker zijn natuurlijk de nieuwe modellen, waaraan in Detroit absoluut geen gebrek is. Stuk voor stuk bewijzen ze dat de auto-industrie in de grote crisisjaren 2008/2009 niet bij de pakken is gaan neerzitten, maar is blijven investeren in zowel research & development als in design.

Sommige van de gepresenteerde nieuwe modellen zijn spectaculair, zoals de Chrysler 200. Niet alleen het exterieur maar ook het interieur, dat is ontstaaan onder verantwoordelijkheid van Klaus Buss. Hij verliet acht jaar geleden Mercedes-Benz, om bij Chrysler aan de slag te gaan als hoofd van interieur design en ‘user experience’.

Verder zagen we de leuke Audi allroad shooting brake en het concept voor de Mercedes S-Klasse Coupé. Vervang de spiegels en de wielen en daar is het productiemodel.

Er was meer, zoals de Hyundai Genesis, die vanaf nu de concurrentie slapeloze nachten zal bezorgen. De al eerder genoemde Kia GT4 Stinger is van hetzelfde soort, maar dan in coupévorm, terwijl Nissan zich met de vierdeurs Sport Sedan Concept evenmin onbetuigd laat. De auto kwam vier uur voor zijn onthulling bij toeval voor de lens, toen korstondig het doek was verwijderd.

We noemen nog de Buick Encore, de zeer fraaie Volvo XC Concept en de Toyota Concept. Hij kan als nieuwe Supra in productie gaan, maar bronnen binnen de Japanse autofabrikant zeggen dat het besluit daarover nog steeds niet is genomen. Bij Mini debuteerde de John Cooper Works Concept geheel in stijl van de show – dynamisch en bruisend.

Morgen de laatste nieuwtjes uit Detroit.