Naar schatting zal de show zo’n vierhonderd miljoen dollar in het laatje brengen. Ondanks de slechte financiële situatie, de grote armoede in de wijken rond het centrum en de hoge werkloosheid, lijkt de stemming in Detroit toch ook een positieve wending te nemen. Er wordt zelfs gesproken van een come back en vorig jaar werd Motown zelfs genoemd als een van de ‘booming cities’ in de komende twintig jaar.

Om de aandacht te vestigen op de positieve punten van Detroit, werd op maandag voor de media een stadstour georganiseerd onder het motto ‘beyond bankruptcy’.  Ook al was het moment niet ideaal, zo op de eerste en drukste persdag, de boodschap was helder. Zowel het bedrijfsleven, kleine ondernemers en officials van de stad doen er alles aan om de Detroit uit het slop te halen. Initiatieven als de Downtown Detroit Partnership moeten de stad helpen revitaliseren. Ook andere autofabrikanten dan de ‘grote drie’ doen een duit in het zakje. Zo heeft Mercedes-Benz één van de treinen van de people mover in zwart  ‘gewrapt’ met zilverkleurige reclame voor de nieuwe C-klasse. De onbemande tram rijdt een route door downtown en stopt ook bij  het tentoonstellingsgebouw Cobo Hall.

Hyundai boodt journalisten maandagavond bier-en-burgers aan in Slows, een nieuw restaurant aan Michigan Avenue.  Hoewel je nu nog niet graag door die buurt aan de rand van downtown zou lopen, is het wel in opkomst omdat zich er behalve restaurantjes ook kleine bedrijven vestigen.

Terug naar de showvloer waar het zoals gebruikelijk op de tweede mediadag minder druk was dan op de eerste. Maar er was nog een handvol interessante onthullingen, tegen zestien op de eerste persdag. Zoals Lexus de RC-F, een concurrent voor de Mercedes C63 AMG en BMW’s M4, die eveneens in Detroit debuteerde. Nissan’s luxe divisie Infiniti stelde de Q50 Eau Rouge voor, die zeker in productie gaat. Acura, Honda’s premiummerk onthulde de TLX prototype met een 3,5-liter V6, die samenwerkt met een negentraps automaat.

GM’s luxe divisie Cadillac onthulde de ATS Coupé, een tweedeursversie van de ATS sedan. GM hoopt met de nieuwe coupé zijn Duitse concurrenten slapeloze nachten te bezorgen. Dat hebben we eerder gehoord en er zal meer voor nodig zijn dan op de proppen komen met een model dat dingt naar de titel ‘flop van de show’. Afgezien van het design is er ook op het gebied van afwerking van de nieuwe Cadillac-modellen nog werk aan de winkel.

Bij een laatste rondgang over de beursvloer, die op de tweede dag altijd een beter zicht geeft op de nieuwe modellen, zagen we nog tal van opvallende modellen. Zoals bij Volkswagen de Beetle Dune en de Passat BlueMotion Concept, die met de 1.4-TGI de eerste motor levert met cilinderuitschakeling. Dat betekent dat de 150 pk sterke benzinemotor op kruissnelheid loopt op op twee cilinders. Daarmee is hij zeer zuinig met een gemiddeld verbruik van zo’n 6,0 L/100 km. Dat is ook voor de Amerikaanse markt niet onbelangrijk.

De nieuwe Honda Fit zal voortaan gebouwd worden in Celaya Mexico. Omdat dat land onderdeel is van het zogenoemde NAFTA-gebied, wordt  tweeënhalf procent importbelasting ontlopen. De nieuwe generatie van de Fit is zuiniger en sneller. Ook is hij iets korter, maar heeft een langere wielbasis dan het huidige model. De vraag naar de Fit in de VS was meer dan de vijftigduizend exemplaren die Honda America kreeg toegewezen. Met een capaciteit van tweehonderdduizend exemplaren in de Mexicaanse fabriek kunnen meer Fits naar de VS worden geëxporteerd. Ook Canada en Mexico zelf krijgen in de Celaya-frabriek gebouwde auto’s.

De BMW i3 en i8 maakten weliswaar een flitsend debuut in Detroit, maar de puur elektrische auto stond niet echt in de belangstelling. GM zei wel te overwegen om een speciaal nieuw platform te ontwikkelen voor de nieuwe generatie Volt. Denk daarbij dan maar aan het voorbeeld van de i3.

De Corvette ZO6 stond volop in de schijnwerpers. De legale street racer is met zijn 625 pk sterke 6.2-V8 turbomotor de snelste auto die GM ooit heeft gebouwd.

Ford-ceo Alan Mulally zei dat zijn bedrijf misschien niet zo veel had hoeven doen om een nieuwe generatie van Amerika’s bestverkochte lichte truck, de F-150, te ontwikkelen, maar dat het belangrijk was om ook op dat gebied niet stil te zitten. Daarom heeft de F-150 een aluminium carrosserie, die 318 kilogram lichter is dan die van het huidige model en bovendien veel andere innovaties. Ford is van plan meer aluminium toe te passen in zijn hele modellenlijn. In de zeven jaar dat Mulally aan het roer staat van Ford is er vooral veel energie gestoken in de goede samenwerking tussen de locaties wereldwijd. "Daarvoor was er geen synergie, wist Europa nauwelijks wat Amerika deed en zo voorts," aldus Mullally."Ik geloof vooral in de kracht van mensen die samenwerken."

Met dat advies kunnen ook de diversie organisaties gaan werken aan de wederopbouw van de stad Detroit. (HHemmes)