Als mensen, winkels of merken de weg een beetje kwijt zijn, wordt vaak geadviseerd dat zij terug naar hun oorsprong moeten, gewoon zichzelf moeten durven zijn en weer gaan doen waar zij vroeger goed in waren. U of ik kunnen vanuit deze levensfilosofie dan besluiten om bijvoorbeeld weer te gaan pottenbakken, maar vertaalt naar Citroën is dan het devies: onconventionele auto’s maken voor een conventionele prijs. Zoals de wereldberoemde 2CV, en later de Ami, GS en BX.

De C4 Cactus is met zijn Airbumps in de flanken minstens net zo opvallend. Deze ‘luchtkussens’ zullen de carrosserie niet kunnen beschermen tegen aanrijdingen, maar ze vormen wel een goede buffer tegen bijvoorbeeld fietsen (daarvan heb je er in Parijs steeds meer), en openslaande portieren van naast geparkeerde auto’s. Hopelijk heeft Citroën wel goed nagedacht over de afwasbaarheid van het materiaal en de Airbumps eerst in de wasstraat uitvoering getest.

Het design van de guitig en niet schreeuwerig vormgegeven Citroën kenmerkt zich verder door een optisch zwevend dak, een robuust ogende C-stijl, kloeke dakrails en de inmiddels van de C4 Picasso bekende, geknepen koplampen. Ja, de Franse flair is helemaal terug!

Ook met het interieur van de C4 Cactus laat Citroën zijn eigenzinnigheid weer zien. De portieren trek je dicht met een lederen lus in plaats van de typische deurgreep en op het dashboard prijken 2 schermen à la de BMW i3 voor de weergave van de instrumenten plus alle andere noodzakelijke rij informatie. De versnellingspook heeft moeten wijken om plaats te maken voor een bank. De eerder genoemde 2CV en Ami deden het ook zonder losse stoelen, en dus is de voorbank in een auto terug van weggeweest.

Dat de C4 Cactus het zonder versnellingspook doet, komt omdat hij is uitgerust met een automaat. Die kan zowel met knoppen als met een selectiehendel aan het stuur bediend worden. Analoge tellers ontbreken zoals gezegd; iets wat goed bij de merktraditie past. Denk bijvoorbeeld maar aan het instrumentarium van de GS en CX! Dat neemt niet weg dat er meer verwijzingen naar het verleden hadden kunnen zijn, zoals een 1-spakig stuur, ‘satellieten’ aan het stuur in plaats van stengels en een tussen de voorstoelen geplaatste radio. Maar goed, veiligheidseisen en praktische overwegingen verhinderen de terugkeer van deze elementen; daar moeten we reëel in zijn.

Ook naar de pneumatische vering is het tevergeefs zoeken, al moesten de 2CV en de Ami het natuurlijk ook zonder een dergelijke ophanging doen. De C4 Cactus deelt zijn onderstel met de Peugeot 2008 dus is qua techniek heel erg een huis, tuin en keuken auto. Niet erg, want dat houdt de kosten laag. De Citroën wordt leverbaar met een 3 cilinder benzinemotor van 1,2 liter (al dan niet met turbo) en met een 4-pits 1.6 e-HDi. Meer smaken zijn niet gepland, want dat werkt alleen maar kostenverhogend zonder wezenlijk hogere verkopen te genereren.

De maatvoering van de C4 Cactus is wat groter dan die van de Renault Captur, maar vergelijkbaar met die van de Dacia Duster. Dit zijn de belangrijkste concurrenten van de Citroën. Franse auto’s danken hun populariteit aan eenvoud en gebruiksgemak en de doordachte, praktische C4 Cactus borduurt op een actuele manier verder op dit thema. Citroën heeft zich duidelijk niet laten leiden door ‘customer clinics’ of andersoortige marktonderzoeken, maar heeft gewoon een leuk auto voor zichzelf ontworpen. Dat is de beste basis voor een goed ontwerp.

Inmiddels zijn de prijzen voor de C4 Cactus in Frankrijk bekend gemaakt: die liggen zo’n 4 mille lager dan de C4 waarop de auto gebaseerd is. Op de autosalon van Genève kunt u kennismaken met het herboren Citroën. Of anders in de zomer bij de dealers.

Bron: Autointernationaal