Intussen zijn de M3 sedan en de M4 coupé klaar voor hun wereldwijde marktintroductie op 21 juni. Dat de M3 populair is, blijkt wel uit het feit dat van de coupé sinds 2007 tot de productiestop in maart 2013 zo’n veertigduizend exemplaren zijn verkocht. Van de M3 sedan, waarvan de bouw eind 2011 al werd beëindigd waren dat er bijna elfduizend. In ons land zijn naar verhouding veel fans van de sportieve varianten. Zo werden hier acht exemplaren verkocht van de lichtgewicht M3 GTS, die in een gelimiteerde oplage van 135 exemplaren is gebouwd en vonden van de vorige generatie 160 coupés en 71 sedans een Nederlandse koper. De VS blijft naar verwachting ook in de nabije toekomst met een aandeel van veertig procent de grootste markt, maar met traditioneel meer sedans dan coupés. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en China volgen op de plaatsen 2, 3 en 4. Carsten Pries, hoofd product management van de M-divisie, hoopt op een recordomzet van de tweeling in 2015 en 2016 met minimaal veertigduizend exemplaren. In 2015 zal ook de M4 cabrio beschikbaar komen.
M-topman Friedrich Nitschke, zei desgevraagd dat een lichte variant in de planning staat. Die zal naar verwachting worden geïntroduceerd tijdens een speciaal evenement ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van de M3 in 2016, wat gelijk valt met het honderdjarige bestaan van BMW. Of daarbij dan nog ruimte is voor een snellere variant van de nieuwe zescilinder twinturbo volgde een geheimzinnige grijns. "We hebben een nieuwe technologie achter de hand …"

Dat de  M3/M4 alleen qua carrosserie verschillend zijn, bleek uit de eerste rijtests eerder deze week. We reden met de beide varianten zowel op de wegen in het zuiden van Portugal als op het Autódromo Internacional Algarve. Meteen bij vertrek laat onze M4 duidelijk dat de V8-fans overtuigd zullen worden door het 550 Nm hoge koppel dat over een groot toerenbereik beschikbaar is. Het onderstel is zo stijf geconstrueerd, dat het absoluut raad weet met de aandrijfkrachten. Zowel de coupé als de sedan zeer goed geschikt voor snelle rondes op het circuit. De grote stijfheid van het onderstel, de lichtgewicht onderdelen van de carrosserie en het lage zwaartepunt zorgen voor een strakke wegligging en het speciaal ontwikkeld Michelin Pilot Super Sport rubber voegt daar nog uitstekende grip aan toe. De beide M’s sprint in 4,3/4,1 seconden (met 6-bak/M DTC) naar 100 km/u en hebben een gelimiteeerde top van 250 km/h.

De prijzen zijn inmiddels bekend: de M3 sedan kost 104.000 euro en de M4 coupé 105.000 euro. Daarmee liggen ze iets lager dan die van de vorige generatie. Standaard komen de M-varianten met een handgeschakelde zesbak. Met de zeventraps dct-transmissie kosten de auto’s respectievelijk 105 duizend euro en 106.400 euro.