Het modelprogramma van Mercedes-Benz is in de afgelopen jaren fors uitgebreid en groeit nog steeds. Het offensief heeft tot gevolg dat het concern tot 2020 wereldwijd meer dan dertig modellen op de markt zal brengen waarvan er zeker elf niet in het huidige portfolio zijn vertegenwoordigd. Bovendien komen er nog de verschillende carrosserie- en aandrijflijnvarianten. Hierdoor wordt de benaming van de modellen complexer en om de klanten beter te kunnen informeren is nu een ‘begrijpelijke systematiek in de typering ontwikkeld’, zo meldt Mercedes.  
Welnu, houd u vast. De modelbenaming bestaat altijd uit één tot drie hoofdletters. De aandrijflijnvarianten worden vervolgens aangeduid met kleine letters. Centraal staan de vijf kernmodelreeksen A, B, C, E en S,  die ook in de toekomst blijven bestaan. Voor de aanduiding van suv’s geldt dat in navolging van de legendarische G-Klasse alle suv-modellen de beginletter ‘GL’ krijgen. Daarbij is de ‘G’ de aanduiding voor de modelreeks. De ‘L’ komt in de geschiedenis van Mercedes-Benz herhaaldelijk voor. Het is een verbindingsletter die ervoor zorgt dat de typeaanduiding gemakkelijker kan worden uitgesproken en is onder meer bekend van de legendarische SL of recent van de CLS en de CLA. Daarna volgt de derde letter die aangeeft tot welke kernmodelreeks de auto behoort. Concreet houdt dit in:

GLA       = GL A-Klasse
GLC        = C-Klasse; voormalige GLK
GLE        = E-Klasse; voormalige M-Klasse resp. ML
GLE Coupé = GL E-Klasse Coupé
GLS        = GL S-Klasse; voormalige GL
G            onveranderd

Bij de vierdeurs coupés is de systematiek hetzelfde opgebouwd. De eerste twee letters ‘CL’ verwijzen naar de herkomst, de derde letter naar de kernmodelreeks: dus CLA en CLA Shooting Brake en CLS en CLS Shooting Brake. De roadsters krijgen vanaf 2016 de toevoeging ‘SL’, de derde letter is de verwijzing naar de kernmodelreeks. Daardoor wordt de benaming SLK veranderd in SLC. Net als bij de G blijft bij de SL de huidige benaming behouden vanwege zijn status als icoon.
Parallel aan de modelreeksaanduiding krijgen ook de aandrijflijnvarianten een nieuwe benaming. Deze zijn duidelijk en korter dan de tot nu toe gehanteerde typeringen. In de toekomst staan kleine letters op de achterklep die de volgende betekenis hebben:
c              ‘compressed natural gas’; tot nu toe Natural Gas Drive
d             ‘diesel’; tot nu toe BlueTEC en CDI
e             ‘electric’; tot nu toe PLUG-IN HYBRID, BlueTEC PLUG-IN HYBRID en Electric Drive
f              ‘fuel cell’; tot nu toe F-CELL
h             ‘hybrid’; tot nu toe HYBRID en BlueTEC HYBRID
Voor benzineauto’s blijft de typeaanduiding zonder toevoeging. De benaming 4MATIC voor vierwielaangedreven auto’s blijft bestaan en viert volgend jaar de dertigste verjaardag. Vierwielaandrijving zal een steeds belangrijkere rol gaan spelen in het modelportfolio. Vanwege de gestaag groeiende vraag wordt het 4MATIC-segment in de toekomst nog verder uitgebreid.