Nano beoogd om volk te bereiken, maar deed dat nooit

Topman Ratan Tata van de Indiase Tata Group heeft toegegeven dat er een hoop fouten zijn gemaakt bij de verkoop en marketing van de Nano.

Hij zei dat het in de markt zetten van de auto als de ‘goedkoopste’ in plaats van de ‘meest betaalbare’ een misser is geweest, die de mensen van de auto heeft weggejaagd. "De Nano is gebouwd om de mensen tegemoet te komen maar dat is nooit gebeurd. De auto zou bereikbaar moeten zijn via alle dealers in heel India, maar we hebben een hoop fouten gemaakt", aldus de emeritus-voorzitter van de Tata Group op een bijeenkomst met studenten van de Great Lakes Institute of Management.

De marketing met de ‘goedkoopste’ bleek een negatieve invloed te hebben. "Mensen willen niet geassocieerd worden met de goedkoopste." Volgens Ratan Tata is de Nano ontworpen door een groep medewerkers met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar. Het is volgens hem een heel bijzondere ervaring geweest om te proberen een auto te ontwerpen die kon worden aangeschaft voor een ‘lakh of rupees’, oftewel honderd duizend roepies (ongeveer 2,5 duizend dollar).

De lancering van de auto was een groot succes, ver boven de verwachtingen. Maar vervolgens ontstonden (politieke) problemen met de productielocatie in Singur. Daardoor gaf Tata de concurrentie de gelegenheid negatieve verhalen te verspreiden. (bron: The Economic Times)  

Nano beoogd om volk te bereiken, maar deed dat nooit - Automobielmanagement.nl

Nano beoogd om volk te bereiken, maar deed dat nooit

Topman Ratan Tata van de Indiase Tata Group heeft toegegeven dat er een hoop fouten zijn gemaakt bij de verkoop en marketing van de Nano.

Hij zei dat het in de markt zetten van de auto als de ‘goedkoopste’ in plaats van de ‘meest betaalbare’ een misser is geweest, die de mensen van de auto heeft weggejaagd. "De Nano is gebouwd om de mensen tegemoet te komen maar dat is nooit gebeurd. De auto zou bereikbaar moeten zijn via alle dealers in heel India, maar we hebben een hoop fouten gemaakt", aldus de emeritus-voorzitter van de Tata Group op een bijeenkomst met studenten van de Great Lakes Institute of Management.

De marketing met de ‘goedkoopste’ bleek een negatieve invloed te hebben. "Mensen willen niet geassocieerd worden met de goedkoopste." Volgens Ratan Tata is de Nano ontworpen door een groep medewerkers met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar. Het is volgens hem een heel bijzondere ervaring geweest om te proberen een auto te ontwerpen die kon worden aangeschaft voor een ‘lakh of rupees’, oftewel honderd duizend roepies (ongeveer 2,5 duizend dollar).

De lancering van de auto was een groot succes, ver boven de verwachtingen. Maar vervolgens ontstonden (politieke) problemen met de productielocatie in Singur. Daardoor gaf Tata de concurrentie de gelegenheid negatieve verhalen te verspreiden. (bron: The Economic Times)