Saab definitief niet terug als automerk

Het Zweedse vliegtuigbedrijf Saab weigert National Vehicle Sales Sweden NEVS definitief om de merknaam Saab te gebruiken voor auto’s. NEVS wendt zich nu tot het Chinese Dongfeng om nog iets van de autobouw te redden.

NEVS is in 2012 opgericht met als doel de productie van Saab Automobiles weer op gang te brengen. Dat lukte slechts enkele maanden, van eind 2013 tot mei 2014, maar sindsdien is er in de oude Saab-fabriek geen auto meer van de band gerold. Toen NEVS daarop faillissement aanvroeg, heeft de vliegtuigbouwer het recht om het merk Saab te gebruiken ingetrokken. Nu heeft dat Saab meegedeeld niet op die beslissing terug te zullen komen.

NEVS is er dankzij enkele nieuwe Chinese aandeelhouders in geslaagd uit het faillissement te komen en probeert nu de zaken weer op gang te brengen door een samenwerking met Dongfeng Motors, ook bekend als partner en deels eigenaar van Peugeot Citroen. De bedrijven gaan samen werken aan de ontwikkeling van elektrische auto’s die dan mogelijk in de oude Saab-fabrieken in Trollhättan gebouwd kunnen worden. NEVS wil ook een eigen fabriek bouwen in Tianjin, de stad die net door een enorme chemische explosie is getroffen. Dongfeng hoopt op haar beurt via de samenwerking vooral beter toegang te krijgen tot de automarkt in Europa waarbij NEVS dan de benodigde expertise over de hier geldende technische vereisten in kan brengen.

Saab definitief niet terug als automerk - Automobielmanagement.nl

Saab definitief niet terug als automerk

Het Zweedse vliegtuigbedrijf Saab weigert National Vehicle Sales Sweden NEVS definitief om de merknaam Saab te gebruiken voor auto’s. NEVS wendt zich nu tot het Chinese Dongfeng om nog iets van de autobouw te redden.

NEVS is in 2012 opgericht met als doel de productie van Saab Automobiles weer op gang te brengen. Dat lukte slechts enkele maanden, van eind 2013 tot mei 2014, maar sindsdien is er in de oude Saab-fabriek geen auto meer van de band gerold. Toen NEVS daarop faillissement aanvroeg, heeft de vliegtuigbouwer het recht om het merk Saab te gebruiken ingetrokken. Nu heeft dat Saab meegedeeld niet op die beslissing terug te zullen komen.

NEVS is er dankzij enkele nieuwe Chinese aandeelhouders in geslaagd uit het faillissement te komen en probeert nu de zaken weer op gang te brengen door een samenwerking met Dongfeng Motors, ook bekend als partner en deels eigenaar van Peugeot Citroen. De bedrijven gaan samen werken aan de ontwikkeling van elektrische auto’s die dan mogelijk in de oude Saab-fabrieken in Trollhättan gebouwd kunnen worden. NEVS wil ook een eigen fabriek bouwen in Tianjin, de stad die net door een enorme chemische explosie is getroffen. Dongfeng hoopt op haar beurt via de samenwerking vooral beter toegang te krijgen tot de automarkt in Europa waarbij NEVS dan de benodigde expertise over de hier geldende technische vereisten in kan brengen.