Maar op de autosalon van Genève zal moederbedrijf Renault de ‘Alpine Vision Concept’ laten zien. De productieversie komt in het tweede kwartaal van 2017 op de markt. Renault geeft nog geen details vrij over de nieuwe Alpine, al valt in de wandelgangen te vernemen dat midscheeps achter een 1,8 liter turbomotor zit, die goed is voor bijna 300 pk. Het moederbedrijf zal deze krachtbron zelf gaan gebruiken voor de nieuwe Mégane RS. De motor drijft de achterwielen aan via een automatische transmissie.

Visueel legt de nieuwe Alpine een duidelijke link naar de legendarische A110, die tussen 1961 en 1977 verkocht werd. Daarna volgde de A310, die designtechnisch een opvolger kreeg in de vorm van de A610. Maar in 1995 viel het doek voor de Alpine. Daarmee kwam een einde aan een tijdperk. Het enige sportwagenmerk van Frankrijk was niet meer.

Maar nu blaast Renault weer leven in het uit 1955 stammende geesteskind van een rallyrijdende dealer uit Dieppe, die zijn eerste sportwagen baseerde op de 4CV. De Fransoos was daarmee bescheiden gemotoriseerd, maar dankzij een lichtgewicht constructie, wist Alpine toch menig hoofd op hol te brengen. Met name de A110 en A310 kunnen als het Franse alternatief voor de Porsche 356 en 911 worden beschouwd. Beide sportwagens hadden hun motor achter de achteras hangen.

Renault wist al lange tijd dat zij met dit label goud in handen had. Eind 2012 kondigde zij aan Alpine nieuw leven in te zullen blazen. Renault belooft dat de productieversie van de Alpine Vision Concept voor 80 procent overeenkomt met de sportwagen op deze foto’s. Voor het ontwerp is zoals gezegd met meer dan een schuin oog gekeken naar de A110. Dat is goed te zien aan het silhouet, zijn proporties, de karakteristieke C-stijlen, de gebogen achterruit, de opvallend gelijnde motorkap en de typische configuratie van de koplampen en verstralers.

De carrosserie is vervaardigd van glasvezel dus net als het ‘origineel’ belooft de nieuwe Alpine een lichtgewicht te worden. Dit betekent dat er met de 1,8 liter sportwagen in minder dan 4,5 seconden naar 100 km/u gesprint kan worden. Daarmee is de Alpine sneller dan de Alfa Romeo 4C en de Porsche 718 Boxster. De productieversie wordt nog voor het einde van dit jaar onthuld. Hij zal in het Franse Dieppe gebouwd gaan worden.

Voor de herlancering van Alpine heeft Renault een nieuwe algemeen directeur aangesteld. Het gaat om Michael van der Sande, de huidige marketingchef van het concern. Hij kruipt op 1 maart achter het stuur bij Alpine. De Nederlander Van der Sande zal worden geassisteerd door Bernard Olivier, die het revivalproject tot nu toe leidde. Van der Sande werd geboren op 30 juni 1965 en werkte eerder voor Rolls-Royce and Bentley Motor Cars, Harley-Davidson, Tesla Motors en Aston Martin Lagonda. Hij trad in 2013 in dienst van Renault als mondiaal marketingdirecteur, waar hij verantwoordelijk was voor de lancering van nieuwe modellen. Ook over de terugkeer van Renault naar de Formule 1 had hij de regie. Voor de televisiecommercial van de Espace met Kevin Spacey ontving hij de Grand Prix voor beste reclamefilm.

De Alpine zal verkocht gaan worden door een selecte groep gepassioneerde Renault dealers, die inmiddels hun sporen verdiend hebben met het aan de man/vrouw brengen van RS modellen. Concerntopman Carlos Ghosn laat weten dat het niet bij deze ene sportwagen blijft: "Een merk neerzetten met één sportauto kan niet. Dus zullen op termijn meerdere modellen volgen en wordt Alpine een mondiaal merk". Door Toralt Deinum, Autointernationaal