Met Citroën gaat het nog steeds slecht. Ondanks het relatieve succes van de C3 stadsauto, waarvan er inmiddels meer dan 100.000 zijn verkocht, lag de wereldwijde afzet in de eerste vier maanden van dit jaar met 319.000 exemplaren opnieuw 15 procent lager dan in 2016. Op de belangrijke Chinese markt kwam Citroën over die periode niet verder dan 32.000 verkochte auto’s. Al met al verkoopt Citroën daarmee nu nog niet de helft van het aantal auto’s dat stalgenoot Peugeot haalt.

"De fout is geweest dat we geen SUV op de markt hebben gebracht," erkende CRO Linda Jackson al eerder. "Met de leuke en interessante C3 Aircross zetten we de eerste stap om dat goed te maken," hoopt zij. Jackson is daarbij wel zo realistisch om de verwachtingen voor de komende twee jaar te temperen. Citroën hoopte eerder in 2018 of hooguit 2019 1,6 miljoen auto’s per jaar te kunnen verkopen waarvan minstens de helft buiten Europa. Jackson denkt nu echter dat Europa zeker goed blijft voor 55 procent van de afzet en dat die 1,6 miljoen vermoedelijk niet gehaald gaat worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding