Deze laatste is niet de leukste, maar zeker de meest belangwekkende van de twee. Een procent of 20 zuiniger dan de huidige 1,6-liter, zo luidt de belofte. Prijzen worden pas dichter op de lancering in september bekend, maar zeker is dat het in ons land zeer fors in de BPM zal schelen. Duizenden euro’s zelfs, leert een eenvoudige rekensom met de BPM-tabellen in de hand.

De uiterst moderne driecilinder turbomotor is zonder twijfel ook zeer welkom bij andere Europese FCA-merken als Fiat en Alfa Romeo. De nieuwe motorengeneratie is vanzelfsprekend ook voorbereid op hybride toepassingen. Naast deze kleine en lichte 1-liter komt er ook een 1,3-literversie met vier cilinders. Technisch gesproken is daar in feite gewoon een cilinder ‘aangeplakt’. Of om het mooier te zeggen: ze worden modulair gebouwd. Het resultaat is in elk geval indrukwekkend: krachtig en stil.

Terug naar de driecilinder. Dat is in een bijna 1.400 kilogram zware auto vanzelfsprekend geen sprinter, maar hij levert dankzij 190 Nm trekkracht toch redelijke prestaties bij doorsnee gebruik.
Het feit dat Fiat-Chrysler deze voor het concern extreem belangrijke nieuwe benzinemotoren juist op een Jeep introduceert onderstreept nog maar eens dat de Italianen het merk als hun groeidiamant zien. Niet raar als je weet dat Jeep in vijf jaar tijd klimt van 730 duizend verkochte auto’s naar 1,9 miljoen mondiaal. Ook in ‘Europa en omstreken’ (EMEA) groeit het merk snel.

Over sprinten gesproken: als tussendoortje konden we ook even op het testcircuit rijden met de ruim 700 pk sterke Grand Cherokee Trackhawk. Tweehonderd en achtendertigduizend euro schoon aan de haak en – kunnen we inmiddels uit ervaring melden – zo snel als een supercar. Brandstofverbruik? Wie het moet vragen kan het niet betalen… (Rob van Ginneken)