Het mag de pret niet drukken kennelijk. Bij de Kona Electric, want daar hebben we het over, staat de teller in ons land al rond de drieduizend en dat aantal zal zonder twijfel nog fiks groeien. Volgens Hyundai-woordvoerder Mike Belinfante zelfs zó rap dat je nu zou moeten bestellen om op zijn vroegst in 2019 juni te rijden.

Tegen die tijd zal de competitie overigens steeds heftiger worden, omdat een aantal andere volumemerken zich in de EV-markt gaan mengen. Zo start Volkswagen zijn ID-productie vanaf november volgend jaar in Zwickau.

De belangstelling voor de elektrische Kona is nauwelijks verrassend als je het aanbod op papier bekijkt. Om te beginnen is daar een ‘Tesla-formaat’ accupakket van 64 kWh. Maar dan zonder het voor de Amerikanen gangbare prijskaartje. In tegenstelling tot de illusoire Model 3 huldigen de Koreanen namelijk de ‘praatjes vullen geen gaatjes’ aanpak.

Inmiddels weten we immers dat prijzen van 39 tot 45 mille reiken. Dat zijn door de voordeelbril gezien dus bedragen die ook volgend jaar niet ‘schuren’ met de nieuwe fiscale bovengrens van 50 mille voor de 4 procent bijtelling. Pakweg zes tientjes netto per maand uit de huishoudportemonnee dus. Even wat googlen levert overigens op dat daar leasebedragen bij horen van 500 tot 600 euro.

Bovendien claimt Hyundai volgens de nieuwe – meer realistische – WLTP testmethode een actieradius van 482 kilometer. In de praktijk vertaalt zich dat in een nog altijd een heel bruikbare range van tegen de 400 kilometer. Daarbij past een energieverbruik van 15,2 kWh per 100 kilometer, meldt Hyundai.
Daarmee kan elektrisch rijden de brandstofkosten dus pakweg halveren vergeleken met een gangbare Kona. Samen met het ‘nul MRB-tarief’ komt elektrisch rijden steeds meer op de radar van doorsnee zakelijke gebruikers.

Of de Kona Electric die veeleisende doelgroep ook in rijeigenschappen zo soepel kan overtuigen? Dat valt op het moment van schrijven nog onder een te elfder ure voor de test rondom Oslo opgelegd embargo. Laten we het zo zeggen: hij heeft de prettige looks, veelzijdigheid en misschien wat korte stoelen van de gangbare Kona. En gaat met zijn enorme trekkracht als de brandweer vooruit. Als het puur op accelereren aankomt tenminste. Knap, als je weet dat hij met zijn zware accutechniek tegen de 1,7 ton weegt. Dat laatste gaat echter niet onopgemerkt voorbij waar het over de fijnere details van zijn weggedrag en vering gaat. (Rob van Ginneken)