Het eerste geëlektrificeerde model van Maserati wordt de hybride Ghibli. Specificaties zijn er nog niet, maar moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) meldt wel dat de relatief zuinige en milieuvriendelijke sedan vanaf 2020 van de band rolt in Turijn. Hij krijgt een atmosferische 3,6 liter benzinemotor als basisunit. Stekkerhybride techniek gaat voor assistentie zorgen. De Ghibli staat aan de vooravond van een facelift; de hybride versie volgt wellicht dus tegelijk met of na die update.

Na de Ghibli volgt het eerste volledig nieuwe model van Maserati. De Italianen spreken over een sportwagen met elektrische aandrijving. De deur naar een klassieke verbrandingsmotor (al dan in de vorm van stekker hybride techniek) wordt echter op een kier gelaten. Het gaat hierbij niet om een productieversie van de Alfieri. Deze conceptstudie is in de prullenbak beland omdat het ontwerp “geen echte Maserati” zou zijn. De compleet nieuwe, volbloed sportwagen zou in 2 seconden naar 100 km/u moeten kunnen accelereren. Met het oog op de tractie betekent dit dat een voorin geplaatste aandrijflijn niet wenselijk is. Anders gezegd: het wordt een sportwagen met de techniek midscheeps achter à la de Ferrari 488 en de eigen MC12. In Modena is een nieuwe hypermoderne en minder milieubelastende lakstraat al in aanbouw met het oog op de productie van dit nieuwe model.

In 2021 zal het gamma verder worden uitgebreid met een tweede SUV model. Daarvoor zal 800 miljoen euro worden geïnvesteerd in een nieuwe productielijn in de Cassino fabriek van FCA. Daar lopen momenteel de slecht verkopende Alfa Romeo modellen Giulia en Stelvio van de band. Daarmee is duidelijk op welk type onderstel de nieuwe SUV zal worden gebaseerd, namelijk op het zogeheten Giorgio platform. In dit kader zal ook de spuitafdeling van de fabriek in Cassino vernieuwd worden. Maserati klanten krijgen daardoor de mogelijkheid om aanwezig te zijn bij het ‘in de verf zetten’ van hun eigen auto. Dat is natuurlijk best leuk. Maserati werkt ook een compleet nieuw personalisatieprogramma voor klanten die op zoek zijn naar ‘one-off’ exclusiviteit. Hiervoor bouwt het merk in de fabriek in Modena een speciaal atelier. Het nieuwe personalisatieprogramma zal unieke bekledingen, afwerking afgestemd op de smaak van de klant en specifieke lakkleuren gaan aanbieden.

Tenslotte zullen de intussen stokoude GranTurismo en GranCabrio van de Italiaans / Amerikaanse groep eindelijk een opvolger krijgen. Ook die wordt, net als de volgend jaar debuterende sportwagen, volledig elektrisch. Hun debuut vindt plaats in 2021 (GranTurismo) en 2022 (Gran Cabrio). De productie van de compleet nieuwe edities gaat plaatsvinden in de fabriek in Turijn. In die faciliteit investeert FCA ook 800 miljoen euro.

Al deze modellen van het merk met de drietand zijn bedoeld als aanvulling op het bestaande gamma van Levante, Quattroporte en Ghibli. Van het laatste, uit 2013 stammende, model zijn inmiddels 100.000 exemplaren geproduceerd; voor Maserati een unicum. Het mijlpaal exemplaar is een Ghibli S Gran Sport in de kleur Blu Emozione, met een interieur van zwart Pieno Fiore leder. De sedan is leverbaar in verschillende configuraties, maar deze is voorzien van een 430 pk sterke 3,0 liter dubbel geblazen V6. De Maserati accelereert daarmee in 4,7 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 286 km/u. De feestauto heeft tevens Q4 vierwielaandrijving en is bestemd voor de Italiaanse markt. Daar is de sedan om chauvinistische redenen redelijk gewild. Zowel de Ghibli als de Quattroporte en de Levante zullen vanaf eind 2022 worden vervangen door nieuwe generaties. Van elk van deze modellen moeten zowel volledig elektrische versies als stekkerhybride uitvoeringen en varianten met een milde hybride aandrijflijn beschikbaar komen.

De Levante, Quattroporte en Ghibli zullen geschikt gemaakt gaan worden voor autonoom rijden op niveau 2. De betreffende techniek is afkomstig van de Alfa Romeo modellen Giulia en Stelvio. In de toekomst moet dat evolueren naar ‘Level 3’. Ook alle nieuwe modellen zullen deels autonoom kunnen rijden. Maserati trapt af met het verbeterde niveau 2 Highway Assist die Level 3 ‘hands-off’ mogelijk maakt. Het systeem kan daarmee geautomatiseerd van rijstrook wisselen (en zelfstandig inhalen) of de auto veilig naast de weg tot stilstand brengen wanneer de bestuurder niet langer in staat is. Pikant: Volvo, veiligheidsexpert bij uitstek, slaat ‘Level 3′ juist over omdat die te veel risico’s zou inhouden. De Zweden gaan direct de sprong maken naar volledig autonoom rijden, maar daartoe is Maserati technologisch blijkbaar niet in staat.

FCA kwam op 29 november 2018 met het nieuws 5 miljard euro te zullen investeren in haar Italiaanse fabrieken. Er worden 13 compleet nieuwe of vernieuwde modellen en geëlektrificeerde versies van 12 nieuwe of bestaande auto’s aangekondigd. Zo komt Fiat met een elektrische versie van de 500 die in de Mirafiori fabriek zal worden gebouwd. Daarnaast komt er een nieuwe compacte SUV voor Alfa Romeo (de Tonale) die in Pomigliano van de band gaat rollen.

Bij Maserati wordt dus ook een duit in het zakje gedaan. Al met al heeft de exclusieve autofabrikant dus ambitieuze toekomstplannen ontwikkeld. Maar als de Italianen iets beloven, is het altijd afwachten. Maserati had tijdens de ontwikkeling van de Ghibli ook al grote groeiplannen in gedachten. De afzet van het merk moest toen bijna gaan vertienvoudigen. Uiteindelijk lukte het de fabrikant niet om het doel van 75.000 auto’s op jaarbasis te halen. De Italianen blijven op globaal de helft van het beoogde verkoopvolume hangen. Met de nieuwe investeringsronde wil FCA voor haar dochter alsnog een mondiale doorbraak forceren, met name in China waar Maserati tot nu toe ondermaats presteert. (bron: Autointernationaal)