Nederlanders komen met eigen automerk ‘Brute’

Stiekem dromen heel veel autoliefhebbers er ooit van: je eigen automerk. Rene Chaudron en Jochem Mooijman hebben dat met ‘Brute’ waargemaakt. Hoe een goed idee steeds meer vorm krijgt en een internationaal succes kan worden.

Nederlanders komen met eigen automerk 'Brute'

De twee firmanten werken pas twee jaar echt samen. ‘Bond’ is de bondige naam van hun bedrijf, waarin ze verschillende activiteiten hebben ondergebracht. Rene: “Ik heb al jaren in de auto’s gezeten. Ik was manager bij Porsche-Wittebrug en ik heb zeven jaar mijn eigen premium-occasionbedrijf gehad”. Jochem komt juist uit de reclame en marketing. Hun paden kruisten elkaar regelmatig en twee jaar geleden kreeg het idee samen iets te gaan doen snel handen en voeten. “In eerste instantie verkochten we bij Bond vooral heel jonge, exclusieve auto’s. We hadden hier in no-time vierentwintig auto’s staan: Ferrari’s, McLarens, Porsches, een Rolls-Royce Ghost. Maar die blijven vaak knap lang staan. De omzetsnelheid moest komen uit de snelle ‘volle’ Abarths en ‘Works’ Mini Coopers. Leuk, maar we wilden meer. Liefst iets wat nergens anders te koop is.” Dat is best een opgave. Op ontdekkingsreis in Amerika kwamen ze al snel in contact met twee bijzondere concepten. De Vanderhall is een soort driewielige Donkervoort met een GM-motor en ‘Starke’ is de naam van een Porsche 356 Speedster-replica op basis van een Boxster. Voor autogekken zoals ondergetekende en vele AM-lezers zijn dit leuke auto’s om te bekijken en in je op te nemen, maar goeie handel? Dat vraagt heel veel tijd. Rene: “Het toeval wil dat we een gesloten trailer kochten om auto’s discreet te vervoeren, maar dan hebben we natuurlijk ook een goede trekauto nodig. De eerste beviel niet, maar de tweede was een Jeep Wrangler, nog van het vorige model. Goeie auto, stuurt goed, rijdt goed… kunnen we daar niet iets mee?”

Internationaal begrijpelijk

“Er is een markt voor ‘customized’ auto’s, maar dan in een beschaafde vorm. ‘Tailor-made’ is een betere term. Betrouwbare techniek, maar met een uiterlijk dat geheel is afgestemd op persoonlijke smaak. We zijn wat gaan experimenteren met diverse onderdelen en zelfontwikkelde accessoires, om een eigentijds model te presenteren zoals we zelf graag zouden willen kopen. En we gaan nog een volle stap verder. Naast een aantal specifiek voor Brute ontwikkelde kleuren kunnen we de auto’s naar wens in feite in elke kleur laten spuiten. Dat gebeurt door toegewijde, heel professionele spuiters die puur vakwerk leveren. We hebben ook het interieur zelf ontwikkeld, waarbij we de keuze hebben gemaakt uit twee soorten leer in wel 52 verschillende kleuren. Daarnaast hebben we zelfs eigen wielen laten ontwikkelen en ook daarin is veel mogelijk in persoonlijke wensen en afwerking. Nu wijkt de auto zo ver af van een standaard Jeep, dat een eigen naam wel passend is”. “Dat werd dus Brute”, neemt Jochem het gesprek even over. “Iedereen snapt het: dat is een brute Jeep. Daarbij is het ook belangrijk dat die naam in alle talen is uit te spreken en dezelfde betekenis heeft.” Hier spreekt de marketingachtergrond.

De rol van FCA

Er ligt een grote gapende valkuil open, maar daar trappen Rene en Jochem niet in: typegoedkeuring! “We blijven nauwkeurig binnen de grenzen van de homologatie. Op kenteken blijft het zo wel een Jeep, maar dat heeft voor ons grote voordelen. Zo ver modificeren dat de auto steeds een individuele typegoedkeuring nodig heeft, daar beginnen we niet aan, dat geeft veel te veel onzekerheid”. Logische andere vraag: wat vindt FCA als tegenwoordig eigenaar van Jeep hiervan? Ik zie twee tevreden glimlachjes: “De auto’s worden geleverd door FCA dealers. De kwaliteit en garanties blijven gewaarborgd. Die verzorgen een nulbeurt en leveren de auto dan door aan ons. Dit betekent ook dat we ‘gewoon’ vijf jaar fabrieksgarantie kunnen geven, het is tenslotte een nieuwe Jeep. Wij verzorgen dan de Brute-ombouw, naar wens van de klant. Het kan best dat de klant de auto afgeleverd wil hebben bij zijn zomerhuis in Frankrijk, of waar dan ook”.

Dealers gezocht

Tot zover is het een helder verhaal. De vraag is alleen welke veeleisende klanten zo’n dure auto gaan kopen bij twee aardige jongens in Den Haag. Rene, in alle nuchterheid: “Dat doen ze niet. Wij hebben al snel besloten niet de ‘retail’ van Brute te doen. We zijn heel trots dat we sinds kort een dealer voor heel de Benelux hebben gevonden in Louwman Exclusive in Utrecht. Dat is precies de partij die bij ons past. De andere merken die zij vertegenwoordigen trekken als vanzelf de potentiële kopers voor Brute. Wie zo’n auto koopt, heeft in alle gevallen al meer auto’s ter beschikking. Een Brute kopen ze erbij als derde of vierde auto. Er lopen nog wat aanvragen voor dealercontracten en er zijn nog wat dealerschappen in een aantal Europese landen beschikbaar. Ik kan me voorstellen dat we bijvoorbeeld in Duitsland, gezien de grootte van het land, wel drie dealers kunnen aansluiten. Rechts gestuurd is ook geen probleem, want die maakt Jeep ook, dus levering naar linksrijdende landen is geen probleem. We kunnen niet alles tegelijk, maar er zijn veel landen waar behoefte is aan een iconische auto als de Brute”.

Nederlanders komen met eigen automerk ‘Brute’ - Automobielmanagement.nl

Nederlanders komen met eigen automerk ‘Brute’

Stiekem dromen heel veel autoliefhebbers er ooit van: je eigen automerk. Rene Chaudron en Jochem Mooijman hebben dat met ‘Brute’ waargemaakt. Hoe een goed idee steeds meer vorm krijgt en een internationaal succes kan worden.

Nederlanders komen met eigen automerk 'Brute'

De twee firmanten werken pas twee jaar echt samen. ‘Bond’ is de bondige naam van hun bedrijf, waarin ze verschillende activiteiten hebben ondergebracht. Rene: “Ik heb al jaren in de auto’s gezeten. Ik was manager bij Porsche-Wittebrug en ik heb zeven jaar mijn eigen premium-occasionbedrijf gehad”. Jochem komt juist uit de reclame en marketing. Hun paden kruisten elkaar regelmatig en twee jaar geleden kreeg het idee samen iets te gaan doen snel handen en voeten. “In eerste instantie verkochten we bij Bond vooral heel jonge, exclusieve auto’s. We hadden hier in no-time vierentwintig auto’s staan: Ferrari’s, McLarens, Porsches, een Rolls-Royce Ghost. Maar die blijven vaak knap lang staan. De omzetsnelheid moest komen uit de snelle ‘volle’ Abarths en ‘Works’ Mini Coopers. Leuk, maar we wilden meer. Liefst iets wat nergens anders te koop is.” Dat is best een opgave. Op ontdekkingsreis in Amerika kwamen ze al snel in contact met twee bijzondere concepten. De Vanderhall is een soort driewielige Donkervoort met een GM-motor en ‘Starke’ is de naam van een Porsche 356 Speedster-replica op basis van een Boxster. Voor autogekken zoals ondergetekende en vele AM-lezers zijn dit leuke auto’s om te bekijken en in je op te nemen, maar goeie handel? Dat vraagt heel veel tijd. Rene: “Het toeval wil dat we een gesloten trailer kochten om auto’s discreet te vervoeren, maar dan hebben we natuurlijk ook een goede trekauto nodig. De eerste beviel niet, maar de tweede was een Jeep Wrangler, nog van het vorige model. Goeie auto, stuurt goed, rijdt goed… kunnen we daar niet iets mee?”

Internationaal begrijpelijk

“Er is een markt voor ‘customized’ auto’s, maar dan in een beschaafde vorm. ‘Tailor-made’ is een betere term. Betrouwbare techniek, maar met een uiterlijk dat geheel is afgestemd op persoonlijke smaak. We zijn wat gaan experimenteren met diverse onderdelen en zelfontwikkelde accessoires, om een eigentijds model te presenteren zoals we zelf graag zouden willen kopen. En we gaan nog een volle stap verder. Naast een aantal specifiek voor Brute ontwikkelde kleuren kunnen we de auto’s naar wens in feite in elke kleur laten spuiten. Dat gebeurt door toegewijde, heel professionele spuiters die puur vakwerk leveren. We hebben ook het interieur zelf ontwikkeld, waarbij we de keuze hebben gemaakt uit twee soorten leer in wel 52 verschillende kleuren. Daarnaast hebben we zelfs eigen wielen laten ontwikkelen en ook daarin is veel mogelijk in persoonlijke wensen en afwerking. Nu wijkt de auto zo ver af van een standaard Jeep, dat een eigen naam wel passend is”. “Dat werd dus Brute”, neemt Jochem het gesprek even over. “Iedereen snapt het: dat is een brute Jeep. Daarbij is het ook belangrijk dat die naam in alle talen is uit te spreken en dezelfde betekenis heeft.” Hier spreekt de marketingachtergrond.

De rol van FCA

Er ligt een grote gapende valkuil open, maar daar trappen Rene en Jochem niet in: typegoedkeuring! “We blijven nauwkeurig binnen de grenzen van de homologatie. Op kenteken blijft het zo wel een Jeep, maar dat heeft voor ons grote voordelen. Zo ver modificeren dat de auto steeds een individuele typegoedkeuring nodig heeft, daar beginnen we niet aan, dat geeft veel te veel onzekerheid”. Logische andere vraag: wat vindt FCA als tegenwoordig eigenaar van Jeep hiervan? Ik zie twee tevreden glimlachjes: “De auto’s worden geleverd door FCA dealers. De kwaliteit en garanties blijven gewaarborgd. Die verzorgen een nulbeurt en leveren de auto dan door aan ons. Dit betekent ook dat we ‘gewoon’ vijf jaar fabrieksgarantie kunnen geven, het is tenslotte een nieuwe Jeep. Wij verzorgen dan de Brute-ombouw, naar wens van de klant. Het kan best dat de klant de auto afgeleverd wil hebben bij zijn zomerhuis in Frankrijk, of waar dan ook”.

Dealers gezocht

Tot zover is het een helder verhaal. De vraag is alleen welke veeleisende klanten zo’n dure auto gaan kopen bij twee aardige jongens in Den Haag. Rene, in alle nuchterheid: “Dat doen ze niet. Wij hebben al snel besloten niet de ‘retail’ van Brute te doen. We zijn heel trots dat we sinds kort een dealer voor heel de Benelux hebben gevonden in Louwman Exclusive in Utrecht. Dat is precies de partij die bij ons past. De andere merken die zij vertegenwoordigen trekken als vanzelf de potentiële kopers voor Brute. Wie zo’n auto koopt, heeft in alle gevallen al meer auto’s ter beschikking. Een Brute kopen ze erbij als derde of vierde auto. Er lopen nog wat aanvragen voor dealercontracten en er zijn nog wat dealerschappen in een aantal Europese landen beschikbaar. Ik kan me voorstellen dat we bijvoorbeeld in Duitsland, gezien de grootte van het land, wel drie dealers kunnen aansluiten. Rechts gestuurd is ook geen probleem, want die maakt Jeep ook, dus levering naar linksrijdende landen is geen probleem. We kunnen niet alles tegelijk, maar er zijn veel landen waar behoefte is aan een iconische auto als de Brute”.