De 5,5 kWh-batterij is volgens een verklaring van Citroën goed voor een actieradius van maximaal 70 km. Het opladen gaat via een conventioneel stopcontact, opladen duurt dan 3 uur. De Ami is ook te laden bij publieke laadpunten of met een wallbox. De auto is met zijn lengte van 2,41 meter duidelijk gericht op gebruik in de stad. Passagiers worden getrakteerd op ‘veel licht en een ruimtelijke sfeer’. Nostalgisch detail: de ramen opzij zijn te openen door ze omhoog te klappen, precies als bij de 2CV destijds.

Smartphone

De smartphone van de bestuurder fungeert als het belangrijkste display. Hiermee hebben de inzittenden toegang tot navigatie- en muziekfuncties. Via de My Citroën app is belangrijke informatie via de smartphone op te vragen. Denk daarbij aan de resterende actieradius, de laadstatus van de batterij, de tijd die nog nodig is om de batterij volledig te laden en de kilometerstand. Ook geeft de app een seintje als onderhoud noodzakelijk is en hij wijst de weg naar laadpunten in de omgeving.

Kopen, huren of delen

In Nederland mag de Ami worden bestuurd door jongeren vanaf 16 jaar maar Citroën richt zich ook op forenzen en ouderen, ‘die weliswaar een auto hebben, maar op een praktische manier de stad willen doorkruisen’. In Frankrijk biedt Citroën verschillende opties om in de Ami te rijden: koop, huur of carscharing. De auto huren kost 19,99 euro per maand na een aanbetaling van 2.644 euro (inclusief ecobonus van 900 euro, looptijd 48 maanden). Via free2move in Frankrijk is de auto ook per minuut, per uur of per dag beschikbaar. De prijs per minuut bedraagt 0,26 euro. Daarnaast is de Ami gewoon te koop vanaf 6.900 euro. Dankzij de ecobonus van 900 euro, die in Frankrijk geldt, komt de eindprijs op 6.000 euro.

Online bestellen

Speciaal voor het nieuwe model heeft Citroën een wereldwijd ‘digitaal ecosysteem’ opgezet om de tweezitter te configureren, een proefrit aan te vragen, de order te plaatsen en de betaling uit te voeren. Als alle stappen zijn doorlopen, wordt de Ami thuis of via de Citroën-dealer afgeleverd. De Citroën Ami wordt medio 2021 op de Nederlandse markt verwacht. Citroën streeft hier naar dezelfde opties als in Frankrijk. De Nederlandse prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding