Deze voorverkoop methode is niet nieuw. Onder andere de Tesla model 3 maakte zo een entree. Hoe hoog die ‘kleine aanbetaling’ is wordt pas eind april bekend gemaakt. De auto kan alleen online worden besteld en kent geen dealernetwerk. De eerste onderhoudsbeurt is echter ver weg. Pas na 100.000 kilometer moet de U5 richting een servicestation.

Toetreding

Alexander Klose, executive vicepresident Overseas Operations bij Aiways: “De online voorverkoop vormt de volgende belangrijke fase in de toetreding van Aiways tot de Europese markt. We beloven klanten dat ze via een kleine aanbetaling als een van de eersten de U5 in ontvangst kunnen nemen en zo kunnen gaan genieten van een elektrische suv met een grote actieradius, hoogwaardige technologie en een schitterende uitrusting.”

Indruk

Aiways bestaat pas sinds 2017 maar heeft een aardige indruk weten te maken via de vakpers, die er een serieuze concurrent voor de bestaande europese EV’s inzien. Ook landgenoot MG die in de meest luxe vorm rond de 32.000 euro kost krijgt er een stevig broertje bij. De Aiways U5 zal een paar duizend euro duurder zijn om uit te komen op 35.000 euro. De actieradius met een 63kW accu komt in de praktijk uit op ongeveer 350 kilometer. Waar de Aiways U5 wel punten laat liggen is op het veiligheidsaspect. Drie NCAP-sterren is niet meer van deze tijd. Met name de snelheid waarmee de airbag tevoorschijn komt is te langzaam volgens de NCAP-onderzoekers.