Visser herhaalde tijdens de online perspresentatie vanuit Zweden meermaals dat alles aan het merk zo eenvoudig mogelijk is gemaakt. Er komen geen dealers, geen verkopers, geen optiepakketten, geen uitrustingsniveaus en je kan maar uit twee kleuren kiezen: blauw of zwart. In plaats daarvan verzekert de CEO van het Chinese merk dat de auto zo compleet is uitgerust dat je niks meer te wensen hebt.

Rijdende smartphone

In dat opzicht pakt Lynk & Co volgens Visser flink uit. Elke auto is ‘100 procent connected’. Software-updates worden automatisch geupload en inzittenden worden naar eigen zeggen verwend met een auto die functioneert al een rijdende smartphone, met een ingebouwd deel-platform en onboard camera’s aan toe voor je Instagram en andere social media. Ook duurzaamheid en het milieu staan centraal. Zo is er bijvoorbeeld geen lederen bekleding leverbaar. In plaats daarvan is de bekleding gemaakt van gerecyclede visnetten die uit zee zijn geplukt. Qua motorisering is gekozen voor een meer traditionele benadering. Er is keuze uit een plug-in of normale hybride uitvoering. Beide versies beschikken over een 1.5 liter driecilinder benzinemotor. De PHEV heeft dan in totaal 261 pk en een range van 68 kilometer. De normale hybride doet het met 197 pk.

Retailmodel

Minder traditioneel is het retailmodel waarvoor de Chinezen hebben gekozen. Ze hadden de auto’s eenvoudig in de Volvo-showrooms kunnen zetten, maar in plaats daarvan zet het merk vol in op een abonnementsvorm. Je koopt ook geen Lynk & Co (alhoewel dat nog steeds kan) je wordt ‘member’ en onderdeel van een ‘community’ die een ‘movement’ vormt. Voor die community gaan er events georganiseerd worden, er komen exclusieve producten en allerlei andere diensten waar de markt behoefte aan zou kunnen hebben. Welke dat zijn is nog ongewis. Het doet voor de buitenstaander denken aan wat techbedrijven als Apple en Amazon ook doen: consumenten aan je eigen ecosysteem binden met diensten, acties en ledenvoordeel.

Abonnement

De abonnementsvorm en het delen van auto’s, dat actief wordt gestimuleerd, is daarvan een onderdeel. Voor 500 euro per maand heb je een eigen 01 voor de deur staan. Die prijs is inclusief servicekosten. Het onderhoud loopt dan weer wél via de Volvo-dealer die de auto komt ophalen en weer afleveren. Op de momenten dat je de auto niet gebruikt kan je ervoor kiezen deze te delen met andere leden van de community. Iedereen die geen auto heeft maar wel lid is van de club kan via een app zien of een 01 rijder in de buurt zijn auto ter beschikking stelt als deelauto. Dat hoeft niet gratis. Sterker nog, Lynk & Co stimuleert autodelen actief en je kan er zelfs zoveel geld mee verdienen dat je uiteindelijk gratis in je auto rijdt denkt men in Zweden. “Het draait bij ons om mobiliteit,” aldus Visser. “Kijk naar Spotify, die verkopen ook geen CD’s maar muziek. Wij verkopen geen auto’s maar mobiliteit.”

Clubs

Tot slot de Clubs. Dat doet natuurlijk denken aan de Spaces van Polestar. Grootste verschil is dat de Clubs nog meer een ontmoetingsplek gaan worden waar leden van de community en ‘creatieven’ elkaar kunnen ontmoeten en waar evenementen georganiseerd gaan worden. De eerste Club wordt eind oktober geopend in Amsterdam, de tweede in het Zweedse Göteborg. Tot en met het einde van dit jaar volgen andere steden in Europa.