Lancia en Alfa al snel ‘electric only’

Lancia moet in 2026 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen, Alfa Romeo een jaar later. DS, dat door moederbedrijf Stellantis in één groep is gezet met de beide Italiaanse merken, gaat al in 2024 over op ‘electric only’. Dat heeft Stellantis meegedeeld in de marge van een toelichting op de halfjaarcijfers.

Lancia heeft momenteel nog maar één model, de Ypsilon, en die is ook alleen nog in thuisland Italië te koop. Van die auto werden er in de eerste jaarhelft wel 27.118 verkocht, 44 procent meer dan een jaar eerder, waarmee het ook één van de best verkochte modellen op de Italiaanse markt is.

Alfa-Romeo is weliswaar in heel Europa te koop, maar haalt met 12.168 auto’s nog niet de helft van het zustermerk. Het marktaandeel van Alfa Romeo is in de EU ook gezakt naar 0,2 procent, nog minder dan bijvoorbeeld Lexus of Smart. Alfa Romeo is daarmee binnen de groep ook kleiner dan DS, want dat kwam in de eerste zes maanden op 20.693 auto’s.

Nieuwe lancering

Maar de drie merken krijgen een nieuwe lancering, heeft Stellantis opnieuw bevestigd. Lancia zal weer terugkeren in een reeks Europese landen. ‘’Daar komen weer sublieme modellen aan,’’ zegt topman Carlos Tavares. Alfa Romeo richt zich met name op de Verenigde Staten en China waar het een rol krijgt die eerder was toebedacht aan Peugeot. De toekomst voor Lancia, Alfa en DS is dan wel sneller elektrisch dan bij veel concurrenten. De verdere strategie, ook wat vermarkten betreft, moet nog verder worden uitgewerkt.

Lancia en Alfa al snel ‘electric only’ - Automobielmanagement.nl

Lancia en Alfa al snel ‘electric only’

Lancia moet in 2026 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen, Alfa Romeo een jaar later. DS, dat door moederbedrijf Stellantis in één groep is gezet met de beide Italiaanse merken, gaat al in 2024 over op ‘electric only’. Dat heeft Stellantis meegedeeld in de marge van een toelichting op de halfjaarcijfers.

Lancia heeft momenteel nog maar één model, de Ypsilon, en die is ook alleen nog in thuisland Italië te koop. Van die auto werden er in de eerste jaarhelft wel 27.118 verkocht, 44 procent meer dan een jaar eerder, waarmee het ook één van de best verkochte modellen op de Italiaanse markt is.

Alfa-Romeo is weliswaar in heel Europa te koop, maar haalt met 12.168 auto’s nog niet de helft van het zustermerk. Het marktaandeel van Alfa Romeo is in de EU ook gezakt naar 0,2 procent, nog minder dan bijvoorbeeld Lexus of Smart. Alfa Romeo is daarmee binnen de groep ook kleiner dan DS, want dat kwam in de eerste zes maanden op 20.693 auto’s.

Nieuwe lancering

Maar de drie merken krijgen een nieuwe lancering, heeft Stellantis opnieuw bevestigd. Lancia zal weer terugkeren in een reeks Europese landen. ‘’Daar komen weer sublieme modellen aan,’’ zegt topman Carlos Tavares. Alfa Romeo richt zich met name op de Verenigde Staten en China waar het een rol krijgt die eerder was toebedacht aan Peugeot. De toekomst voor Lancia, Alfa en DS is dan wel sneller elektrisch dan bij veel concurrenten. De verdere strategie, ook wat vermarkten betreft, moet nog verder worden uitgewerkt.