Schadelast autoruiten kan omlaag

De autoruitschadelast van zo’n 250 miljoen euro kan omlaag. Volgens Bekius van Carglass wordt er jaarlijks vijftien miljoen euro teveel uitgegeven aan autoruitherstel. Hij noemt als reden dat veel schades worden hersteld door autodealers, maar &#822

Ook zouden mensen te lang wachten met een autoruitreparatie, waardoor de ruit moet worden vervangen. Een voorruit vervangen bij de dealer kost gemiddeld circa vierhonderd euro; bij een specialist is dit slechts een zesde deel hiervan. Schadelastbeheersing wordt dus belangrijker. Benadrukt Bekius: “Autoruiten worden duurder omdat ze groter en ingewikkelder worden, onder meer door geïntegreerde sensoren, antennes, alarm en voorruitverwarming. Bovendien neemt het aantal MPV’s, waarbij het glasoppervlak fors groter is dan bij personenauto’s, sterk toe. Tevens neemt het aantal steenslagschades sterk toe vanwege de groei van het wagenpark en de slechtere staat van de wegen. Bekius: “Ruim tachtig procent van het aantal voorruitschades wordt veroorzaakt door steenslag.”

Schadelast autoruiten kan omlaag - Automobielmanagement.nl

Schadelast autoruiten kan omlaag

De autoruitschadelast van zo’n 250 miljoen euro kan omlaag. Volgens Bekius van Carglass wordt er jaarlijks vijftien miljoen euro teveel uitgegeven aan autoruitherstel. Hij noemt als reden dat veel schades worden hersteld door autodealers, maar &#822

Ook zouden mensen te lang wachten met een autoruitreparatie, waardoor de ruit moet worden vervangen. Een voorruit vervangen bij de dealer kost gemiddeld circa vierhonderd euro; bij een specialist is dit slechts een zesde deel hiervan. Schadelastbeheersing wordt dus belangrijker. Benadrukt Bekius: “Autoruiten worden duurder omdat ze groter en ingewikkelder worden, onder meer door geïntegreerde sensoren, antennes, alarm en voorruitverwarming. Bovendien neemt het aantal MPV’s, waarbij het glasoppervlak fors groter is dan bij personenauto’s, sterk toe. Tevens neemt het aantal steenslagschades sterk toe vanwege de groei van het wagenpark en de slechtere staat van de wegen. Bekius: “Ruim tachtig procent van het aantal voorruitschades wordt veroorzaakt door steenslag.”