Drie of vier sterren EuroNCAP voor Dacia Sandero

De Dacia Sandero kreeg slechts drie sterren bij de euroNCAP crashtests. Als de auto wordt aangekocht met het optionele safety pack worden vier sterren behaald. De ANWB vindt het teleurstellend dat kopers extra moeten betalen voor hun veiligheid. De ANWB pleit ervoor om de optimale veiligheidsvoorzieningen standaard op de auto te leveren.

De bescherming van de inzittenden bij een botsing was opvallend goed bij de Alfa Romeo MiTo, Ford Fiesta, Peugeot 308CC, Volkswagen Golf VI, Renault Mégane, Honda Accord en de Opel Insignia. Ook de Volvo XC60 kwam zeer goed uit de bus. Deze modellen scoorden niet allemaal ook zo goed op de  bescherming van kinderen of voetgangers. Dat blijkt uit de jongste serie crashtesten die zijn uitgevoerd door EuroNCAP.

 

Ook de Ford Ka scoorde maar vier sterren. Dit is op zijn minst opmerkelijk, aangezien een vergelijkbare auto, de Fiat 500, aanzienlijk beter scoort. De Fiat behaalde betere resultaten door veel betere standaard veiligheidsuitrusting; onder meer zijairbags, hoofdbeschermingsairbags en knie-airbags.

 

Ook werd een pick-up Ford Ranger getest. Het resultaat was zeer bedroevend. De auto behaalde slechts twee sterren op de botsveiligheid van de inzittenden. Bij de frontale botsing raakt de kooiconstructie overbelast, begeeft de A-stijl het en verliest het passagierscompartiment stabiliteit en samenhang.  Ook is er gevaar voor letsel aan de voeten. EuroNCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenclubs.

 

 

Drie of vier sterren EuroNCAP voor Dacia Sandero - Automobielmanagement.nl

Drie of vier sterren EuroNCAP voor Dacia Sandero

De Dacia Sandero kreeg slechts drie sterren bij de euroNCAP crashtests. Als de auto wordt aangekocht met het optionele safety pack worden vier sterren behaald. De ANWB vindt het teleurstellend dat kopers extra moeten betalen voor hun veiligheid. De ANWB pleit ervoor om de optimale veiligheidsvoorzieningen standaard op de auto te leveren.

De bescherming van de inzittenden bij een botsing was opvallend goed bij de Alfa Romeo MiTo, Ford Fiesta, Peugeot 308CC, Volkswagen Golf VI, Renault Mégane, Honda Accord en de Opel Insignia. Ook de Volvo XC60 kwam zeer goed uit de bus. Deze modellen scoorden niet allemaal ook zo goed op de  bescherming van kinderen of voetgangers. Dat blijkt uit de jongste serie crashtesten die zijn uitgevoerd door EuroNCAP.

 

Ook de Ford Ka scoorde maar vier sterren. Dit is op zijn minst opmerkelijk, aangezien een vergelijkbare auto, de Fiat 500, aanzienlijk beter scoort. De Fiat behaalde betere resultaten door veel betere standaard veiligheidsuitrusting; onder meer zijairbags, hoofdbeschermingsairbags en knie-airbags.

 

Ook werd een pick-up Ford Ranger getest. Het resultaat was zeer bedroevend. De auto behaalde slechts twee sterren op de botsveiligheid van de inzittenden. Bij de frontale botsing raakt de kooiconstructie overbelast, begeeft de A-stijl het en verliest het passagierscompartiment stabiliteit en samenhang.  Ook is er gevaar voor letsel aan de voeten. EuroNCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenclubs.