Hiermee reageert men op de eerdere bekendmaking dat universelen in de eerste helft van dit jaar fors meer ruitschades hebben hersteld dan in dezelfde periode 2008: Carglass +29 procent, Autotaalglas +30 procent en Glasgarage +24 procent. Volgens Direct Access is de grotere stijging bij de dealers bereikt zonder een dure radio- en tv-campagne, met een knipoog verwijzend naar de marketinginspanningen van Carglass dit jaar. "Hiermee is de jarenlange trend van een afkalvend dealermarktaandeel definitief omgezet in een stijgende, waarbij nog voldoende extra groeipotentieel resteert." Volgens commercieel directeur Edwin Hoogeveen wordt de stijging bij de dealers mede veroorzaakt door de extreme vorst, maar is er nog een andere factor van belang: "Het belang van ruitschadeherstel wordt door een toenemend aantal reparateurs erkend. De economisch moeilijke tijden die autodealers momenteel meemaken, zorgen voor een nog scherpere focus op aftersales. Hierbij willen steeds meer dealers zich onderscheiden met one-stop-shopping en daar vormt ruitschadeherstel een belangrijk onderdeel van."