Doel is om uiteindelijk voor de hele Benelux een landelijk dekkende ketenorganisatie op te zetten. De merknaam wordt alleen als afkorting ingezet, zodat de franchiseformule kan profiteren van de naamsbekendheid die in Nederland is opgebouwd.

De Belgische schadeherstelsector staat aan de vooravond van een professionalisering, zoals die tien jaar geleden al in Nederland heeft plaatsgevonden. Binnen dit deel van de markt zijn nu nog circa 3.500 bedrijven actief, gespecialiseerd in herstel van schade aan auto’s. Ongeveer de helft opereert gestructureerd en/of is aangesloten bij Febelcar, de Belgische evenknie van de Focwa. Meestal gaat het om kleine bedrijven, met maar twee à drie werkzame personen. Zo’n zeventig procent van de verzekerde schadestroom is min of meer gestuurd vanuit volmachten en tussenpersonen, waarbij de berijders dus niet direct vanuit verzekeraars worden gestuurd.

De totale schadelast in België bedraagt rond een miljard euro per jaar; het gemiddelde schadebedrag bij de georganiseerde Febelcar-bedrijven beweegt zich rond de 1.350 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding