Dat blijkt uit onderzoek van Schadegarant naar 200 duizend schadegevallen uit 2009 en 2010. Centraal stond de invloed van sturing op de schadelast. Bij slechts drie merken zorgt de tussenkomst van een dealer voor een lager dan verwachte schadelast. Bij zeven merken is de schadelast tot vijftig euro hoger dan verwacht, bij tien merken tussen de vijftig en honderd euro en bij drie merken is de schadelast meer dan honderd euro hoger. Bij een gelijksoortig onderzoek in 2008 was het verschil nog 28 euro.

Volgens Schadegarant is het verschil ten nadele van de dealer te verklaren door de gemiddeld aan de schadehersteller verstrekte marge op onderdelen. "Deze is lager als de auto via een dealer wordt aangeleverd, waardoor de hersteller een lagere korting aan de Schadegarant-verzekeraar kan verstrekken. Daarnaast moet de schadehersteller hogere uurtarieven rekenen. omdat de dealer een deel van de marge op arbeid opeist. Het hogere onderdelenbedrag en de arbeidskosten zorgen voor een hogere schadelast. Als dealers de onderdelenmarges voor de schadeherstellers verbeteren en de verlangde korting op arbeid meer relateren aan de toegevoegde waarde van de dealer in de keten, kan het indirecte schadestimuleringsmodel van Schadegarant concurreren met systemen die berusten op directe aansturing."