De brancheorganisatie voorziet "een neerwaartse prijsdruk" als gevolg van enerzijds overcapaciteit bij schadeherstelbedrijven en anderzijds een geleidelijk afnemend werkaanbod (auto’s met meer veiligheidsvoorzieningen, verkeersmaatregelen zoals rotondes).

Afgelopen jaar veroorzaakten grote verzekeraars veel onrust onder schadeherstellers, aldus Focwa. "Achmea kondigde aan dat het zijn werk naar schadeketens gaat sturen – en dus de banden met een aantal zelfstandig opererende schadeherstelbedrijven zal verbreken, soms na decennia van samenwerking. Ook de tweede grote opdrachtgever in de gestuurde schadestroom, Stichting Schadegarant, voerde de druk op: zij vroeg schadeherstellers om via een accountantsverklaring aan te tonen dat Schadegarant de door haar gevraagde condities (lees: uurtarieven) in rekening krijgt gebracht."

Focwa Schadeherstel zegt in het jaarbericht graag een prominente rol te willen spelen in de discussie rond schadesturing. De mededingingswetgeving echter beperkt de brancheorganisatie in haar mogelijkheden. "Daar komt bij dat er gezien de overheidstekorten geen geld is om een warme sanering van de branche en een exitregeling te ondersteunen."