Extra vragen SP over NMa-rapport schadesturing

Tweede-Kamerlid Sharon Gesthuizen (SP) heeft aanvullende vragen gesteld aan minister Verhagen over het NMa-onderzoek naar sturing bij herstel van autoruitschade.

Gesthuizen wil weten, zo meldt AMWeb, of de bewindsman ingaat op kritiek van SEO Economisch Onderzoek op het NMa-rapport. SEO is een onafhankelijk wetenschappelijk instituut, dat economisch onderzoek verricht in opdracht van bijvoorbeeld ministeries of bedrijven. De organisatie vond diverse data "onzorgvuldig en onvolledig, en daardoor onbetrouwbaar." Het kamerlid bepleit aanvullend onderzoek om deze kritiekpunten weg te nemen.

Verder zet Gesthuizen vraagtekens bij de aanname dat ‘verhaalbare schade’ per definitie behoort tot de vrije schadestroom. Daarnaast wil ze van Verhagen weten of hij ook vindt dat er vraagtekens kunnen worden gezet bij de betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten. "De eindconclusie van het onderzoek is dat slechts 16 procent van de autoruitschade wordt gestuurd, terwijl dit volgens de NMA ook 63 procent kan zijn als de onderzoeksinformatie anders is."

In een eerder antwoord op vragen van Gesthuizen had Verhagen zich volledig gebaseerd op dit onderzoek uit 2009, dat onder economen niet onomstreden is.

Reacties

Dit onderwerp gaat over de autoruiten.
wie weet hoe wij in contact kunnen komen met de leden van SP kunnen wij ons verhaal kwijt over de autoschadestuuring.
Dat de kleine ondernemer aan de kant wordt gedruk door de ketens die worden geselecteerd door verzekeringsmaatschapijen.
Ze moeten daar maar eens naar gaan kijken wie kan er voor zorgen dat ze dat in den Haag ook eens kunnen bekijken wordt wel tijd kan het europees allemaal wel ??

Geplaatst door: Rien Mekes op

Driekwart van de kleine en middelgrote ruitreparatiebedrijven hebben in 2010 al de deur moeten sluiten. Oorzaak hiervan is dat in dat jaar naast een heleboel kleinere verzekeraars ook een aantal grote, respectievelijk Unive, Fortis ASR, Voogd en Interpolis de kleine bedrijven op een koude wijze als oud vuil aan de kant hebben gezet, ze mogen simpelweg niet meer mee doen en gaan failliet !
En deze nieuwe gegevens waren ten tijde van het NMA onderzoek nog niet eens aan de hand. Nieuw onderzoek zal uitwijzen dat de situatie volledig is omgeslagen en dat ingrijpen door de NMA noodzakelijk is om de concurrentiepositie van de kleine bedrijven te waarborgen. Jammer alleen dat ze tegen die tijd waarschijnlijk allemaal al hebben moeten sluiten

Geplaatst door: van de hoed en de rand op

Dat er maar 1 iemand in Den Haag wakker is, is teleurstellend. Maargoed laten deze beide kwesties eens schadeherstel en ruitschade eens heel goed tegen het licht houden, het deugt gewoon NIET !

Geplaatst door: BERT VLASWINKEL op

@ Rein

http://www.sp.nl denk ik of via Tweede Kamer (TK), dan kijken wie de woordvoerder is. Deze zal ook ongetwijfeld een mailadres hebben vanuit TK.

Of woordvoerder E+J: sgesthuizen@sp.nl

of woordvoerder verkeer:
fbashir@sp.nl

Ik zal mij van verder commentaar onthouden.

Geplaatst door: Tjeu Huiskens op
Extra vragen SP over NMa-rapport schadesturing - Automobielmanagement.nl

Extra vragen SP over NMa-rapport schadesturing

Tweede-Kamerlid Sharon Gesthuizen (SP) heeft aanvullende vragen gesteld aan minister Verhagen over het NMa-onderzoek naar sturing bij herstel van autoruitschade.

Gesthuizen wil weten, zo meldt AMWeb, of de bewindsman ingaat op kritiek van SEO Economisch Onderzoek op het NMa-rapport. SEO is een onafhankelijk wetenschappelijk instituut, dat economisch onderzoek verricht in opdracht van bijvoorbeeld ministeries of bedrijven. De organisatie vond diverse data "onzorgvuldig en onvolledig, en daardoor onbetrouwbaar." Het kamerlid bepleit aanvullend onderzoek om deze kritiekpunten weg te nemen.

Verder zet Gesthuizen vraagtekens bij de aanname dat ‘verhaalbare schade’ per definitie behoort tot de vrije schadestroom. Daarnaast wil ze van Verhagen weten of hij ook vindt dat er vraagtekens kunnen worden gezet bij de betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten. "De eindconclusie van het onderzoek is dat slechts 16 procent van de autoruitschade wordt gestuurd, terwijl dit volgens de NMA ook 63 procent kan zijn als de onderzoeksinformatie anders is."

In een eerder antwoord op vragen van Gesthuizen had Verhagen zich volledig gebaseerd op dit onderzoek uit 2009, dat onder economen niet onomstreden is.

Reacties

Dit onderwerp gaat over de autoruiten.
wie weet hoe wij in contact kunnen komen met de leden van SP kunnen wij ons verhaal kwijt over de autoschadestuuring.
Dat de kleine ondernemer aan de kant wordt gedruk door de ketens die worden geselecteerd door verzekeringsmaatschapijen.
Ze moeten daar maar eens naar gaan kijken wie kan er voor zorgen dat ze dat in den Haag ook eens kunnen bekijken wordt wel tijd kan het europees allemaal wel ??

Geplaatst door: Rien Mekes op

Driekwart van de kleine en middelgrote ruitreparatiebedrijven hebben in 2010 al de deur moeten sluiten. Oorzaak hiervan is dat in dat jaar naast een heleboel kleinere verzekeraars ook een aantal grote, respectievelijk Unive, Fortis ASR, Voogd en Interpolis de kleine bedrijven op een koude wijze als oud vuil aan de kant hebben gezet, ze mogen simpelweg niet meer mee doen en gaan failliet !
En deze nieuwe gegevens waren ten tijde van het NMA onderzoek nog niet eens aan de hand. Nieuw onderzoek zal uitwijzen dat de situatie volledig is omgeslagen en dat ingrijpen door de NMA noodzakelijk is om de concurrentiepositie van de kleine bedrijven te waarborgen. Jammer alleen dat ze tegen die tijd waarschijnlijk allemaal al hebben moeten sluiten

Geplaatst door: van de hoed en de rand op

Dat er maar 1 iemand in Den Haag wakker is, is teleurstellend. Maargoed laten deze beide kwesties eens schadeherstel en ruitschade eens heel goed tegen het licht houden, het deugt gewoon NIET !

Geplaatst door: BERT VLASWINKEL op

@ Rein

http://www.sp.nl denk ik of via Tweede Kamer (TK), dan kijken wie de woordvoerder is. Deze zal ook ongetwijfeld een mailadres hebben vanuit TK.

Of woordvoerder E+J: sgesthuizen@sp.nl

of woordvoerder verkeer:
fbashir@sp.nl

Ik zal mij van verder commentaar onthouden.

Geplaatst door: Tjeu Huiskens op