Via een app kunnen consumenten een foto maken van de autoschade en deze opsturen naar het netwerk van aangesloten schadeherstelbedrijven. Binnen 24 uur ontvangen zij dan aanbiedingen van bedrijven in de buurt via e-mail, meldt NuZakelijk.nl.

Eigenaren van auto’s zijn verplicht een voertuigidentificatienummer (VIN) in te voeren en de medewerkers screenen elke foto op volledigheid, voordat deze wordt verstuurd. Volgens NuZakelijk zijn ongeveer 160 bedrijven in Chicago op dit moment aangesloten bij Body Shop Bids. Of de app naar Europa komt, is nog niet bekend.

Volgens de app-makers gaat er sinds de lancering, in juni dit jaar, anderhalf miljoen dollar om in reparaties via Body Shop Bids. Hiervoor zijn ongeveer 1.300 reparaties verwerkt. Het bedrijf claimt een gemiddelde besparing van 750 dollar per reparatie. Body Shop Bids krijgt per reparatie een deel van het geld van de schadehersteller.

Vorig jaar gaven consumenten in de VS drie tot vijf miljard dollar uit aan de reparatie van oppervlakkige autoschade.