Bij de ADAC crashtest gingen vier kleine auto’s de confrontatie aan met gesimuleerde kleine middenklassers. Daarbij ging het om een 50%-offset crash. Ofwel: een aanrijding onder een hoek, volgens de ADAC een veel voorkomende vorm van aanrijdingen bij auto’s uit verschillende gewichtscategorieën.

Uit de test kwam naar voren dat levensgevaarlijke verwondingen door extreme belasting van de borststreek helaas de regel zijn. Alleen de Smart Fortwo, de kleinste én lichtste auto in de test, wist dergelijke verwondingen te voorkomen. Bijkomend voordeel voor de andere auto die bij de botsing is betrokken: door zijn lage gewicht veroorzaakt een Fortwo relatief weinig schade bij ‘de tegenpartij’.

De ADAC geeft aan dat de alarmerende resultaten van de test vooral door te korte kreukelzones komen. Deze kunnen niet voldoende energie absorberen en ze geleiden te weinig energie naar componenten die dat wel zouden kunnen. De Smart Fortwo dankt zijn goede testresultaat aan zijn speciale veiligheidsconstructie. Dat verdeelt de botsingsenergie onder andere. En de wielen zijn bij een botsing ook onderdeel van de kreukelzone.