De Nederlandse autoschadeherstelbranche heeft het zwaar. Door tal van oorzaken neemt de vraag naar schadeherstel gestaag af. Tegelijkertijd zijn de belangrijkste klantgroepen – leasemaatschappijen en verzekeraars – vooral geïnteresseerd in kostenreductie en centrale afspraken. Veel schadebedrijven acteerden aanvankelijk zelfstandig in deze markt maar zien uiteindelijk betere kansen door zich aan te sluiten bij franchiseketens of door de samenwerkingsverbanden op te richten. Volgens sommige marktdeskundigen zou de aansluiting bij een keten zelfs een absolute voorwaarde zijn om te kunnen overleven in deze krimpende markt. Voor kennisbureau Aumacon een goede aanleiding om deze sector eens grondig in beeld te gaan brengen.

Naar verwachting verschijnt de eerste Schadeketen Top 25 voor Nederland aanstaande maart. Daarin is er niet alleen aandacht voor de franchisegevers maar het is vooral ook een gedetailleerde opgave van alle deelnemers. Veel aandacht zal uit gaan naar de achterliggende verbanden:  met welk dealer- of garagebedrijf zijn de schadebedrijven gelieerd? Zijn er specifieke erkenningen zoals Eurogarant, Hiqure of merkerkenningen? Brancheorganisatie Focwa  Schadeherstel heeft inmiddels medewerking toegezegd. Overigens zullen ook de belangrijkste glasschadeketens in het overzicht worden meegenomen.

Deze nieuwe uitgave zal conceptueel veel overeenkomsten vertonen met de bestaande DSN Dealerholding Top 50 en de Aumacon Garageformule Top 35 – uitgaven die Aumacon al enige jaren met veel succes op de markt brengt. Zo zal ook voor de totstandkoming van dit nieuwe concept samen gewerkt worden met een aantal hoogwaardige sponsors, waarvan de eersten zich al gemeld hebben.

Aumacon is een onafhankelijk marketingbureau voor de automotive-sector en specialist in marktanalyse en de begeleiding van bedrijfskundige en strategische vraagstukken.