‘Kwaliteit schadeherstel keldert door prijsdruk’

De op prijs gerichte schadesturing door verzekeraars leidt steeds meer tot gebruik van imitatie-onderdelen, met alle gevolgen voor de kwaliteit van schadeherstel. Dat meldt de gratis krant Metro.

Het dagblad baseert zich op verzekeringsexperts, schadeherstelbedrijven en assurantie-adviesbureau A.K Bakker-Bloem. Verzekeringsexpert Richard Scholten van het bedrijf Oker zegt dat onder meer ruiten, aircopompen, motorkappen, koplampen, radiateurs en waterpompen vaak worden vervangen door "goedkopere versies die niet van het echte merk zijn, om maar aan de norm van de verzekeraar te voldoen. Het is gewoon jatten. Automobilisten verliezen hun fabrieksgarantie erdoor en de inruilwaarde van de auto daalt. Maar dat weet de klant allemaal niet."

Het onderliggende probleem is volgens Scholten de overcapaciteit in de markt. Er is plek voor circa zeshonderd schadeherstelbedrijven, terwijl het aanbod momenteel zo’n 2500 bedraagt. Verzekeraars maken daar misbruik van door herstelbedrijven die werk toegeschoven krijgen uit te knijpen. Door te werken met goedkopere onderdelen proberen de ondernemingen dat nadeel van sturing te compenseren. Door middel van het eigen risico worden ook klanten gestuurd. Volgens Ilse Schotanus-Bakker van A.K. Bakker-Bloem moeten verzekeringsmaatschappijen open kaart spelen. "Ze moeten de klant laten kiezen: een hogere premie en vrijheid van schadehersteller of een lagere premie, en laten weten dat er gebruik wordt gemaakt van imitatie-onderdelen."

Bron: Metro

Reacties

Wat een flauwekul! Gecontracteerde schadeherstelbedrijven gebruiken altijd originele merkonderdelen. Alleen in geval van een dreigend totaal verlies wordt er IN OVERLEG MET DE KLANT uitgeweken naar alternatieve, niet originele onderdelen.

Geplaatst door: Schadehersteller op

Dit staat bol van de (foute) aannames….
– hoezo zijn onderdelen die niet uit het dealerkanaal komen bij voorbaat slechter van kwaliteit ?
– Hoezo verlies van fabrieksgarantie ?
– Hoezo jatten ?
– Wat zijn originele onderdelen ?
Allemaal misscien “experts” op hun eigen vakgebied maar dus niet noodzakelijkerwijs op onderdelengebied.

Geplaatst door: onderdelenleverancier op

Wat een ongelofelijk flutverhaal. Waarom wordt dat hier herhaald?

Geplaatst door: Tedje van Es op

Wij sluiten ons geheel aan bij de reactie van “Schadehersteller” Precies zo gaat het bij ons ook. Als er TL dreigt en de klant wil graag de auto terug wordt er altijd overleg gepleegd en verder gebruiken we ALTIJD origineel.

Geplaatst door: Kelder op

het is naar mijn een onjuist en tendentieus verhaal, gewoon overgenomen zelfs door TROS-Radar zonder enige vorm van wederhoor. kennelijk is men uit op reklame voor eigen naam. met de prijs gestuurde schade is de barnche niet blij en tekent de onbalans in de marktstructuur en verhoudingen. niet zelden zet een dealer “sympathieke druk”op de klant om voor de bemiddeling zo’n 20% korting op te strijekn en levert de onderdelen leuk mee, ook die marges strijken ze op.

verder aan de reageerders, het si sterker als je gewoon open en transparant je naam vermeld, schuilnamen versterkt het Miami Vice imago, raak dat nu eens kwijt, vooral in deze tijd!
jullie doen niets om je voor te schamen, toch?

Geplaatst door: H. Warmenhoven op
‘Kwaliteit schadeherstel keldert door prijsdruk’ - Automobielmanagement.nl

‘Kwaliteit schadeherstel keldert door prijsdruk’

De op prijs gerichte schadesturing door verzekeraars leidt steeds meer tot gebruik van imitatie-onderdelen, met alle gevolgen voor de kwaliteit van schadeherstel. Dat meldt de gratis krant Metro.

Het dagblad baseert zich op verzekeringsexperts, schadeherstelbedrijven en assurantie-adviesbureau A.K Bakker-Bloem. Verzekeringsexpert Richard Scholten van het bedrijf Oker zegt dat onder meer ruiten, aircopompen, motorkappen, koplampen, radiateurs en waterpompen vaak worden vervangen door "goedkopere versies die niet van het echte merk zijn, om maar aan de norm van de verzekeraar te voldoen. Het is gewoon jatten. Automobilisten verliezen hun fabrieksgarantie erdoor en de inruilwaarde van de auto daalt. Maar dat weet de klant allemaal niet."

Het onderliggende probleem is volgens Scholten de overcapaciteit in de markt. Er is plek voor circa zeshonderd schadeherstelbedrijven, terwijl het aanbod momenteel zo’n 2500 bedraagt. Verzekeraars maken daar misbruik van door herstelbedrijven die werk toegeschoven krijgen uit te knijpen. Door te werken met goedkopere onderdelen proberen de ondernemingen dat nadeel van sturing te compenseren. Door middel van het eigen risico worden ook klanten gestuurd. Volgens Ilse Schotanus-Bakker van A.K. Bakker-Bloem moeten verzekeringsmaatschappijen open kaart spelen. "Ze moeten de klant laten kiezen: een hogere premie en vrijheid van schadehersteller of een lagere premie, en laten weten dat er gebruik wordt gemaakt van imitatie-onderdelen."

Bron: Metro

Reacties

Wat een flauwekul! Gecontracteerde schadeherstelbedrijven gebruiken altijd originele merkonderdelen. Alleen in geval van een dreigend totaal verlies wordt er IN OVERLEG MET DE KLANT uitgeweken naar alternatieve, niet originele onderdelen.

Geplaatst door: Schadehersteller op

Dit staat bol van de (foute) aannames….
– hoezo zijn onderdelen die niet uit het dealerkanaal komen bij voorbaat slechter van kwaliteit ?
– Hoezo verlies van fabrieksgarantie ?
– Hoezo jatten ?
– Wat zijn originele onderdelen ?
Allemaal misscien “experts” op hun eigen vakgebied maar dus niet noodzakelijkerwijs op onderdelengebied.

Geplaatst door: onderdelenleverancier op

Wat een ongelofelijk flutverhaal. Waarom wordt dat hier herhaald?

Geplaatst door: Tedje van Es op

Wij sluiten ons geheel aan bij de reactie van “Schadehersteller” Precies zo gaat het bij ons ook. Als er TL dreigt en de klant wil graag de auto terug wordt er altijd overleg gepleegd en verder gebruiken we ALTIJD origineel.

Geplaatst door: Kelder op

het is naar mijn een onjuist en tendentieus verhaal, gewoon overgenomen zelfs door TROS-Radar zonder enige vorm van wederhoor. kennelijk is men uit op reklame voor eigen naam. met de prijs gestuurde schade is de barnche niet blij en tekent de onbalans in de marktstructuur en verhoudingen. niet zelden zet een dealer “sympathieke druk”op de klant om voor de bemiddeling zo’n 20% korting op te strijekn en levert de onderdelen leuk mee, ook die marges strijken ze op.

verder aan de reageerders, het si sterker als je gewoon open en transparant je naam vermeld, schuilnamen versterkt het Miami Vice imago, raak dat nu eens kwijt, vooral in deze tijd!
jullie doen niets om je voor te schamen, toch?

Geplaatst door: H. Warmenhoven op