Verzekeraars: omvangrijke fraude autoschadeherstel

Fraude bij het herstel van autoschade is een structureel en omvangrijk probleem. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars.

Aanleiding is een grootschalige steekproef waarbij vijfhonderd blikschadereparaties in de ongestuurde schadestroom grondig zijn onderzocht. De uitkomst is "schokkend", stelt het Verbond van Verzekeraars: bij meer dan tien procent van de reparaties is sprake van fraude. De organisatie noemt dat "volstrekt onacceptabel" en roept de autoschadeherstelbranche op maatregelen te nemen.

In een reactie zegt Frits Huffnagel, voorzitter Focwa Schadeherstel: "Cijfers alleen zeggen niet alles. Van de 501 onderzochte schadegevallen is in 10,4% vermoeden van fraude, dat wil dus zeggen in 52 gevallen. Navraag bij het Verbond van Verzekeraars leert dat het in 18 gevallen om leden van de Focwa gaat. 18 van 501 is 3,6%. Ieder fraudegaval is er één te veel en wanneer we namen en rugnummers hebben, moeten deze bedrijven vrezen voor hun lidmaatschap. Het maakt echter nog veel meer duidelijk dat het verstandig is je auto ALTIJD naar een bij de Focwa aangesloten bedrijf te brengen. Bij Beun de Haas wordt je nog steeds vrijwel zeker belazerd!"

De steekproef – onder regie van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond – is uitgevoerd door acht autoverzekeraars. Senior schade-experts en fraudedeskundigen controleerden vijfhonderd gerepareerde voertuigen. Uit het onderzoek blijkt dat bij de fraudegevallen de werkelijke herstelkosten gemiddeld ruim achttien procent lager uitvallen dan de calculatie op basis waarvan is vergoed. Er zijn uitschieters tot boven de vijftig procent.

Experts ontdekten dat niet-gebruikte onderdelen in rekening werden gebracht. Ook werden werkzaamheden niet of maar beperkt uitgevoerd, bijvoorbeeld het niet vervangen van maar uitdeuken van plaatwerk. Ook bleek gecalculeerd spuitwerk regelmatig niet of nauwelijks te hebben plaatsgevonden.

Het Verbond vindt de uitkomsten niet alleen voor verzekeraars zorgwekkend, maar ook voor de consument. "Autobezitters zijn in geval van fraude de dupe door waardevermindering van hun auto en rijden in een slecht of anders hersteld voertuig de garage uit. Dit kan een gevaar voor de verkeersveiligheid opleveren. Indirect leidt fraude bovendien tot hogere verzekeringspremies." Verzekeraars vinden de gesignaleerde misstanden daarom zowel vanuit bedrijfseconomisch als maatschappelijk oogpunt onacceptabel.

Verzekeraars doen een beroep op de schadeherstelbranche om de problematiek uiterst serieus te nemen. De branche moet erkennen dat er sprake is van een structureel probleem en maatregelen nemen om fraude te voorkomen. De eerste gesprekken die het Verbond met de branche heeft gevoerd over deze problematiek waren bemoedigend.

Naar aanleiding van het onderzoek nemen de autoverzekeraars extra maatregelen, onder meer via strengere controles op uitgevoerde reparaties. Ook wordt overwogen om standaard een kopie van de oorspronkelijke calculatie naar de voertuigeigenaar te sturen, zodat autobezitters misstanden ook zelf signaleren en bij hun verzekeraar aan de bel trekken over dubieuze herstellers. Daarnaast heeft het Verbond fraude door schadeherstelbedrijven onlangs in overleg met politie en Openbaar Ministerie tot aangiftethema benoemd voor de periode 2014-2015.

Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars, zei op BNR Nieuwsradio dat verzekeraars ongeveer 700.000 cascoschades per jaar betalen, waarbij het om vele tientallen miljoenen euro’s gaat. Hij zei dat het Verbond zelf zijn audits gaat opvoeren en daar waar het blijkt aangifte gaat doen van fraude.

 

Reacties

Inderdaad getallen zeggen niet alles. Aardig om te vermelden dat slechts 18 gevallen afkomstig zijn van FOCWA leden betreffen, maar dat kan niet zomaar afgezet worden tegen de hele populatie. Stel dat van de onderzochte bedrijven slechts 100 FOCWA leden waren, dan zijn de getallen weer anders.

Geplaatst door: Barend Lambrechtsen op

autoshadebranche in mineur. teruglopende schadeaantallen- en gemiddeld schadebedrag. de niet gestuurde schadestroom groeit ten opzichte van de gestuurde schadestroom. het aantal waarborgfonds- schades neemt af. allemaal zaken waar de aangesloten bedrijven en niet aangesloten bedrijven zich grote zorgen over maken. is het niet triest dat dan zo een artikel in de media moet komen. de bond van verzekeraars een onderzoek naar fraude. de niet aangesloten reparateur in een kwaad daglicht zetten, is volgens mij niet de oplossing. eerlijke vergoedingen voor eerlijk werk is prima. daar moeten we alemaal achter staan. n.b. met al die afnemende schadeuitkeringen hebben wij helaas ook nog geen premie- verlaging op onze verzekeringen gekregen, of tariefverhoging door teruglopende omzet. misschien moet de bond van verekeraars daar eens onderzoek naar doen.Patrick Tillie. eigenaar niet aangesloten autoschade herstelbedrijf.

Geplaatst door: Patrick Tillie op

Dat is dan het voorspelde gevolg van de uitknijp policy van de verzekeraars !
Het zou bijvoorbeeld aardig zijn reparateurs chassis en carrosserie metingen te kunnen laten verrichten zonder dat dat het gemiddeld schade bedrag beïnvloed , nu word meten hierdoor achterwege gelaten waardoor we in een beun cultuur zijn beland.
Ik vindt het om in auto termen te spreken wel erg kort door de bocht !
Succes gewenst met het verder uitwringen van reparateurs !

Geplaatst door: Freek op

Het is duidelijk dat we te maken met rotte peren. De naam van focwa is sterk. De voorzitter is sterk. Verbond van verzekeraars wil met frits praten…laat hem dat doen en aanpakken die verziekers van de focwa naam..

Geplaatst door: michel op
Verzekeraars: omvangrijke fraude autoschadeherstel - Automobielmanagement.nl

Verzekeraars: omvangrijke fraude autoschadeherstel

Fraude bij het herstel van autoschade is een structureel en omvangrijk probleem. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars.

Aanleiding is een grootschalige steekproef waarbij vijfhonderd blikschadereparaties in de ongestuurde schadestroom grondig zijn onderzocht. De uitkomst is "schokkend", stelt het Verbond van Verzekeraars: bij meer dan tien procent van de reparaties is sprake van fraude. De organisatie noemt dat "volstrekt onacceptabel" en roept de autoschadeherstelbranche op maatregelen te nemen.

In een reactie zegt Frits Huffnagel, voorzitter Focwa Schadeherstel: "Cijfers alleen zeggen niet alles. Van de 501 onderzochte schadegevallen is in 10,4% vermoeden van fraude, dat wil dus zeggen in 52 gevallen. Navraag bij het Verbond van Verzekeraars leert dat het in 18 gevallen om leden van de Focwa gaat. 18 van 501 is 3,6%. Ieder fraudegaval is er één te veel en wanneer we namen en rugnummers hebben, moeten deze bedrijven vrezen voor hun lidmaatschap. Het maakt echter nog veel meer duidelijk dat het verstandig is je auto ALTIJD naar een bij de Focwa aangesloten bedrijf te brengen. Bij Beun de Haas wordt je nog steeds vrijwel zeker belazerd!"

De steekproef – onder regie van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond – is uitgevoerd door acht autoverzekeraars. Senior schade-experts en fraudedeskundigen controleerden vijfhonderd gerepareerde voertuigen. Uit het onderzoek blijkt dat bij de fraudegevallen de werkelijke herstelkosten gemiddeld ruim achttien procent lager uitvallen dan de calculatie op basis waarvan is vergoed. Er zijn uitschieters tot boven de vijftig procent.

Experts ontdekten dat niet-gebruikte onderdelen in rekening werden gebracht. Ook werden werkzaamheden niet of maar beperkt uitgevoerd, bijvoorbeeld het niet vervangen van maar uitdeuken van plaatwerk. Ook bleek gecalculeerd spuitwerk regelmatig niet of nauwelijks te hebben plaatsgevonden.

Het Verbond vindt de uitkomsten niet alleen voor verzekeraars zorgwekkend, maar ook voor de consument. "Autobezitters zijn in geval van fraude de dupe door waardevermindering van hun auto en rijden in een slecht of anders hersteld voertuig de garage uit. Dit kan een gevaar voor de verkeersveiligheid opleveren. Indirect leidt fraude bovendien tot hogere verzekeringspremies." Verzekeraars vinden de gesignaleerde misstanden daarom zowel vanuit bedrijfseconomisch als maatschappelijk oogpunt onacceptabel.

Verzekeraars doen een beroep op de schadeherstelbranche om de problematiek uiterst serieus te nemen. De branche moet erkennen dat er sprake is van een structureel probleem en maatregelen nemen om fraude te voorkomen. De eerste gesprekken die het Verbond met de branche heeft gevoerd over deze problematiek waren bemoedigend.

Naar aanleiding van het onderzoek nemen de autoverzekeraars extra maatregelen, onder meer via strengere controles op uitgevoerde reparaties. Ook wordt overwogen om standaard een kopie van de oorspronkelijke calculatie naar de voertuigeigenaar te sturen, zodat autobezitters misstanden ook zelf signaleren en bij hun verzekeraar aan de bel trekken over dubieuze herstellers. Daarnaast heeft het Verbond fraude door schadeherstelbedrijven onlangs in overleg met politie en Openbaar Ministerie tot aangiftethema benoemd voor de periode 2014-2015.

Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars, zei op BNR Nieuwsradio dat verzekeraars ongeveer 700.000 cascoschades per jaar betalen, waarbij het om vele tientallen miljoenen euro’s gaat. Hij zei dat het Verbond zelf zijn audits gaat opvoeren en daar waar het blijkt aangifte gaat doen van fraude.

 

Reacties

Inderdaad getallen zeggen niet alles. Aardig om te vermelden dat slechts 18 gevallen afkomstig zijn van FOCWA leden betreffen, maar dat kan niet zomaar afgezet worden tegen de hele populatie. Stel dat van de onderzochte bedrijven slechts 100 FOCWA leden waren, dan zijn de getallen weer anders.

Geplaatst door: Barend Lambrechtsen op

autoshadebranche in mineur. teruglopende schadeaantallen- en gemiddeld schadebedrag. de niet gestuurde schadestroom groeit ten opzichte van de gestuurde schadestroom. het aantal waarborgfonds- schades neemt af. allemaal zaken waar de aangesloten bedrijven en niet aangesloten bedrijven zich grote zorgen over maken. is het niet triest dat dan zo een artikel in de media moet komen. de bond van verzekeraars een onderzoek naar fraude. de niet aangesloten reparateur in een kwaad daglicht zetten, is volgens mij niet de oplossing. eerlijke vergoedingen voor eerlijk werk is prima. daar moeten we alemaal achter staan. n.b. met al die afnemende schadeuitkeringen hebben wij helaas ook nog geen premie- verlaging op onze verzekeringen gekregen, of tariefverhoging door teruglopende omzet. misschien moet de bond van verekeraars daar eens onderzoek naar doen.Patrick Tillie. eigenaar niet aangesloten autoschade herstelbedrijf.

Geplaatst door: Patrick Tillie op

Dat is dan het voorspelde gevolg van de uitknijp policy van de verzekeraars !
Het zou bijvoorbeeld aardig zijn reparateurs chassis en carrosserie metingen te kunnen laten verrichten zonder dat dat het gemiddeld schade bedrag beïnvloed , nu word meten hierdoor achterwege gelaten waardoor we in een beun cultuur zijn beland.
Ik vindt het om in auto termen te spreken wel erg kort door de bocht !
Succes gewenst met het verder uitwringen van reparateurs !

Geplaatst door: Freek op

Het is duidelijk dat we te maken met rotte peren. De naam van focwa is sterk. De voorzitter is sterk. Verbond van verzekeraars wil met frits praten…laat hem dat doen en aanpakken die verziekers van de focwa naam..

Geplaatst door: michel op