Terwijl de kosten duidelijk stegen, ging de opbrengst per werkuur slechts licht omhoog. Er bestaat grote onvrede bij de schadeherstellers over hun sturende opdrachtgevers. Een BVdP-woordvoerder zegt dat er een punt is bereikt waarop bij schadeherstellers de werkkwaliteit en het vermogen om te investeren "ernstig bedreigd worden." Marge wordt alleen nog maar gemaakt op nieuwe onderdelen en benodigde materialen.

Het onderzoek vergeleek met name de bedrijfskosten (totaal gemaakte kosten per verkocht uur)i met de uiteindelijke verrekening richting opdrachtgever. Het resultaat: bij 87,5 procent van de bedrijven in de gestuurde stroom liggen dit jaar de kosten hoger dan de opbrengst. Oftewel: de overgrote meerderheid verdient geen geld met de werkzaamheden of legt er zelfs op toe. Vergeleken met de situatie in 2009 staan nu vijftien procent meer ondernemers aan de verkeerde kant van de streep. De kosten per uur liggen intussen twintig procent hoger dan vijf jaar terug.

Bron: Kfz-Betrieb.