De Boer voorspelde een verdere afname van de schades, als gevolg van het autonoom rijden. Hij voorspelde een afname van de risicopremie met dertig procent. De waarschuwende vinger ging omhoog bij de aansprakelijkheidsvraag. "Volvo is van plan de hele verantwoordelijkheid te nemen. Dat betekent wel dat er ontzettend veel macht bij de autofabrikanten komt te liggen. Zij gaan bepalen waar de schadegevallen terecht komen." Als antwoord hierop komen de verzekeraars met een persoonlijke verzekering waarbij de verzekerde alles uit handen wordt genomen en de hele procedure wordt afgehandeld door de verzekeraar, ongeacht de schuldvraag.

Een andere bedreiging is de reparatie op afstand zoals Tesla al veelvuldig toepast. Pijnlijk punt was de constatering van De Boer dat uit onderzoek was gebleken dat tien procent van de ingediende facturen van schadeherstellers frauduleus bleek en leidde tot twintig procent meerkosten. Een derde van de fraude-facturen kwam van Focwa-leden. A.i. Focwa- voorzitter Denis Maessen zegde toe dat voor dergelijke leden gele en rode kaarten klaarlagen.

De toenemende technische kennis vraagt de nodige aandacht. Volgens De Boer is het onmogelijk om alle ontwikkelingen als individu bij te houden. Meer samenwerking tussen de branchegenoten en de verzekeraars was het credo. "Samen kunnen we meer."