Een voertuig dat “Au!” zegt als het schade oploopt

Niets zo vervelend als schade aan voertuigen. Het is ook niet altijd meteen duidelijk waar of hoe ernstig de schade is. Daar hebben onderzoekers aan de Clemson University mogelijk iets op gevonden.

Voertuigen kunnen in de toekomst namelijk gemaakt worden van slim materiaal dat voelt wanneer het beschadigd is. Vergelijkbaar met zenuwen die ons vertellen wanneer we gewond zijn geraakt. Het onderzoek wordt financieel ondersteund door het Amerikaanse Army Research Laboratory.

Schaderapport

"We hebben magnetisch gevoelig materiaal dat slim is aangebracht over het gehele voertuig. Het materiaal is in staat om aan te geven dat er schade is en waar", vertelt Oliver Myers, professor mechanical engineering. Net als pijn verbonden is met onze hersenen, wordt het schaderapport naar de computer gestuurd. Vervolgens kan vastgesteld worden of het voertuig door kan rijden of terug moeten keren.  

Composiet

Het onderzoek borduurt voort op de ontwikkelingen binnen composiet. Een materiaal dat gebruikt wordt in heel veel verschillende voertuigen zoals auto’s en vliegtuigen. Composiet ziet er vaak uit als plastic en voelt ook aan als plastic, maar is lichter en sterker dan metaal, inclusief staal. 

Zenuw

Het team plaatst magnetostrictieve materialen, die gebruikt worden om sensoren te maken, tussen verschillende lagen composiet. Het magnetostrictieve materiaal reageert op een magnetisch veld, waardoor het in staat is om als een zenuw te acteren die de schade aanvoelt. Composiet wordt daardoor materiaal met slimme eigenschappen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Een voertuig dat “Au!” zegt als het schade oploopt - Automobielmanagement.nl

Een voertuig dat “Au!” zegt als het schade oploopt

Niets zo vervelend als schade aan voertuigen. Het is ook niet altijd meteen duidelijk waar of hoe ernstig de schade is. Daar hebben onderzoekers aan de Clemson University mogelijk iets op gevonden.

Voertuigen kunnen in de toekomst namelijk gemaakt worden van slim materiaal dat voelt wanneer het beschadigd is. Vergelijkbaar met zenuwen die ons vertellen wanneer we gewond zijn geraakt. Het onderzoek wordt financieel ondersteund door het Amerikaanse Army Research Laboratory.

Schaderapport

"We hebben magnetisch gevoelig materiaal dat slim is aangebracht over het gehele voertuig. Het materiaal is in staat om aan te geven dat er schade is en waar", vertelt Oliver Myers, professor mechanical engineering. Net als pijn verbonden is met onze hersenen, wordt het schaderapport naar de computer gestuurd. Vervolgens kan vastgesteld worden of het voertuig door kan rijden of terug moeten keren.  

Composiet

Het onderzoek borduurt voort op de ontwikkelingen binnen composiet. Een materiaal dat gebruikt wordt in heel veel verschillende voertuigen zoals auto’s en vliegtuigen. Composiet ziet er vaak uit als plastic en voelt ook aan als plastic, maar is lichter en sterker dan metaal, inclusief staal. 

Zenuw

Het team plaatst magnetostrictieve materialen, die gebruikt worden om sensoren te maken, tussen verschillende lagen composiet. Het magnetostrictieve materiaal reageert op een magnetisch veld, waardoor het in staat is om als een zenuw te acteren die de schade aanvoelt. Composiet wordt daardoor materiaal met slimme eigenschappen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding