Via de website ikwordschadehersteller.nl kunnen toekomstige vakmensen op een heel toegankelijke manier de mogelijkheden van de schadeherstelsector ontdekken. Dankzij de samenwerking van de brancheorganisatie met OOC worden zij ondersteund met praktische handvatten en een informatiepakket.

Als brancheorganisatie knokt Focwa voor de belangen van de schadeherstellers. Op haar congres van 3 oktober jl. benoemde men de instroom van kwalitatief technisch geschoold personeel als één van dé grote uitdagingen van de schadeherstelsector.

Directeur Femke Teeling verwoord het als volgt: "Er zijn niet alleen veel kansen voor jonge vakmannen en -vrouwen in onze sector. Volgens ons is er op termijn ook niet minder nood aan personeel. Daarom maken we van instroom en behoud van personeel een absolute topprioriteit. Zo voerden we een succesvolle lobby in Den Haag voor het voortbestaan van de subsidieregeling praktijkleren (BBL). Ook organiseerden we een themabijeenkomst over de toekomst van carrosserieopleidingen voor de directeuren en managers van ROC’s die deze opleidingen aanbieden. Daarnaast willen wij als brancheorganisatie inzetten op de beeldvorming op het schadeherstelvak bij leerlingen en hun ouders. En ook ondernemers spelen hierbij een belangrijke rol."

Deze week ontvingen 4.500 leerlingen met een technisch profiel uit het VMBO een mailing om hen te interesseren voor het schadeherstelvak. En omdat ouders bepalend zijn bij de studiekeuzes van hun kinderen, werden zij ook aangesproken. Hierbij werd verwezen naar de website ikwordschadehersteller.nl waar deze leerlingen en hun ouders op een heel toegankelijke manier de mogelijkheden van de schadeherstelsector kunnen ontdekken. Ze vinden hier informatie terug over het schadeherstelvak, de opleidingen, beroepen in de branche en de kansen op stages en banen.

In de komende periode worden er zowel landelijk als regionaal initiatieven opgezet om samen met onderwijsinstellingen en bedrijfsleven de instroom van kwalitatief technisch geschoold personeel verder op de kaart te zetten.