Om de veiligheid, kwaliteit en aansprakelijkheid in de toekomst te kunnen blijven waarborgen en schadeherstel betaalbaar te houden voor consumenten en opdrachtgevers, gelooft Focwa sterk in het belang en de meerwaarde van het universele kanaal. De brancheorganisatie gaf op haar relatie-event aan dat ze daarom een universeel alternatief voor merkspecifiek schadeherstel met haar achterban ontwikkelt, bedoeld voor bedrijven die willen investeren op gebied van materiaal-en technologische (veiligheid, adas, data) kennis. Dit alternatief moet voor ieder bedrijf toegankelijk zijn, maar vraagt wel een investering in het eigen bedrijf.

Femke Teeling: “Voor een deel van onze achterban biedt merkspecifiek herstel wel degelijk toegevoegde waarde. Daar willen we ook geen afbreuk aan doen. Wel zien we dat voor een andere groep van onze achterban er een groeiende behoefte is naar een universeel label voor merkspecifiek herstel, waardoor zij aan kunnen tonen dat zij de complexiteit van materiaalsoorten en elektronica in de nieuwe auto’s kunnen herstellen. Focwa werkt daarom samen met VOC aan een hoogwaardig alternatief voor merkspecifiek schadeherstel, waarbij we maximaal inspelen op de technologische ontwikkelingen.”

Belang van (vrije toegang tot) data

Op de relatiedag pleitte Kees Verhoeven, Tweede Kamerlid namens D66 en bezieler van de initiatiefnota over mededinging in de digitale economie, onder andere voor strengere mededingingsregels, en de mogelijkheid bedrijven te verplichten om data te delen. Bart Koppes, strategic manager business development “Connected Car” bij TomTom Telematics, legde het verband tussen ‘big data’ en ‘connected mobility’. Hij gaf concrete voorbeelden over de gevolgen, kansen en bedreigingen van de data in voertuigen voor consumenten, verzekeraars, leasemaatschappijen en schadeherstelbedrijven.