“De dienstverlening wordt gewaardeerd”, zegt Bovag-branchemanager Frank Ruygrok. “Voor schadeherstelbedrijven is het belangrijk om te werken met originele technische informatie. En dat wordt alleen maar belangrijker, want de complexiteit van auto’s en van schadeherstel neemt toe. Onze supportafdeling is er om herstellers te ondersteunen bij het zoeken, vinden en interpreteren van deze informatie.”

Ervaring met ondersteuning

Toch zag men mogelijkheden om de dienstverlening te verbeteren. “Een breder aanbod van diensten, continue bezetting en professionalisering”, somt Ruygrok de wensen op. Voor de benodigde kennis en expertise ging Bovag in zee met opleidingsinstituut AutoNiveau. Ruygrok: “AutoNiveau heeft jarenlange ervaring in het ondersteunen van autobedrijven met technische informatie. Dit is één van hun kernactiviteiten. De auto- en ruitschadeherstellers zijn voor hen weliswaar een nieuwe doelgroep, maar de afgelopen periode hebben we gewerkt aan een goede overdracht en enkele medewerkers van het eerste uur blijven betrokken. De kennis en expertise is dus geborgd”, aldus Ruygrok.

Zelfstandig

De insteek is om bedrijven te helpen uiteindelijk zelfstandig de juiste informatie te vinden. Ruygrok: “Daarnaast gaan we samen een aantal trainingen voor schadeherstellers ontwikkelen over het gebruik van originele fabrikantendata.” Ook werken beide partijen aan uitbreiding van de dienstverlening aan schadeherstellers. Ruygrok: “We kijken naar oplossingen op het gebied van remote diagnostics. Denk aan het coderen van een accu, het inleren van sleutels of een trekhaak configureren, maar ook aan oplossingen voor Pass Thru, het op afstand downloaden van software-updates. Ook schadeherstelbedrijven krijgen daar de komende jaren vaker mee te maken.