LKQ Fource: ‘De Speedsmoke is de evolutie van rookdiagnose’

brand story

De meest snelle methode om efficiënter storingen bij turbomotoren te traceren is door gebruik te maken van de Speedsmoke van Redline. “Het grote voordeel is dat de motor niet hoeft te draaien want hij simuleert zelf de luchtdoorstroming,” aldus Regional Head of Category bij LKQ Fource Peter Giezen.

“Hij is de eerste in zijn soort en wordt het meest ingezet bij gedownsizede turbomotoren oftewel de nieuwere generatie motoren. Daarbij is de airflow van groot belang om de motor goed te laten draaien en daarbij kun je dus geen lekkages gebruiken. De Speedsmoke heeft de capaciteit om binnen enkele minuten gebreken te constateren. Hij is ontwikkeld met dezelfde technologie als voorgeschreven door OEM’s.”

Ook voor atmosferische motoren

De Speedsmoke wordt geleverd met rookvloeistof die in het apparaat wordt gegoten. Die vloeistof wordt verwarmd en zal een witte rook genereren. Daarmee kun je dus holle ruimtes, turboslangen, intercoolers enzovoorts vol aanzetten. Giezen: “En daar waar een scheur of lekkende verbinding zit zal de rook onmiddellijk naar buiten komen. Hij levert twintig keer meer druk en veertig keer meer doorstroming dan conventionele rookmachines. De turbodruk kan daardoor gesimuleerd worden terwijl de motor uit is. Dat is bovendien veel veiliger. Dit zorgt er ook voor dat kleinere lekkages die niet met een reguliere rookmachine worden ontdekt, voor de Speedsmoke niet verborgen blijven.” Is deze machine dan alleen geschikt voor motoren die onder hogere druk werken? “Nee, zeker niet. De Speedsmoke heeft ook een lagedruk functionaliteit waarmee diagnose gedaan kan worden op atmosferische motoren of bijvoorbeeld het uitlaatsysteem. De machine is voorzien van een ingebouwde compressor en heeft dus slechts alleen een 12V-aansluiting nodig.”

Waarom aanschaffen?

Het klinkt allemaal heel interessant, maar beelden geven nog een betere indruk van de werking. Tim Coronel laat in een video de kijker kennismaken met het apparaat en de video is te zien op het YouTube-kanaal van Toolspecial. En waarom een garagebedrijf een rookdiagnosemachine zou moeten aanschaffen? Giezen: “Winstgevendheid, het creëert meer reparatieopdrachten, kortere diagnosetijd, lokaliseert in plaats van signaleert het probleem, door tijdsbesparing meer dagelijkse doorgangen mogelijk in de werkplaats per monteur. Voor meer informatie kan er contact worden opgenomen met de accountmanager van Toolspecial.”

LKQ Fource: ‘De Speedsmoke is de evolutie van rookdiagnose’ - Automobielmanagement.nl

LKQ Fource: ‘De Speedsmoke is de evolutie van rookdiagnose’

brand story

De meest snelle methode om efficiënter storingen bij turbomotoren te traceren is door gebruik te maken van de Speedsmoke van Redline. “Het grote voordeel is dat de motor niet hoeft te draaien want hij simuleert zelf de luchtdoorstroming,” aldus Regional Head of Category bij LKQ Fource Peter Giezen.

“Hij is de eerste in zijn soort en wordt het meest ingezet bij gedownsizede turbomotoren oftewel de nieuwere generatie motoren. Daarbij is de airflow van groot belang om de motor goed te laten draaien en daarbij kun je dus geen lekkages gebruiken. De Speedsmoke heeft de capaciteit om binnen enkele minuten gebreken te constateren. Hij is ontwikkeld met dezelfde technologie als voorgeschreven door OEM’s.”

Ook voor atmosferische motoren

De Speedsmoke wordt geleverd met rookvloeistof die in het apparaat wordt gegoten. Die vloeistof wordt verwarmd en zal een witte rook genereren. Daarmee kun je dus holle ruimtes, turboslangen, intercoolers enzovoorts vol aanzetten. Giezen: “En daar waar een scheur of lekkende verbinding zit zal de rook onmiddellijk naar buiten komen. Hij levert twintig keer meer druk en veertig keer meer doorstroming dan conventionele rookmachines. De turbodruk kan daardoor gesimuleerd worden terwijl de motor uit is. Dat is bovendien veel veiliger. Dit zorgt er ook voor dat kleinere lekkages die niet met een reguliere rookmachine worden ontdekt, voor de Speedsmoke niet verborgen blijven.” Is deze machine dan alleen geschikt voor motoren die onder hogere druk werken? “Nee, zeker niet. De Speedsmoke heeft ook een lagedruk functionaliteit waarmee diagnose gedaan kan worden op atmosferische motoren of bijvoorbeeld het uitlaatsysteem. De machine is voorzien van een ingebouwde compressor en heeft dus slechts alleen een 12V-aansluiting nodig.”

Waarom aanschaffen?

Het klinkt allemaal heel interessant, maar beelden geven nog een betere indruk van de werking. Tim Coronel laat in een video de kijker kennismaken met het apparaat en de video is te zien op het YouTube-kanaal van Toolspecial. En waarom een garagebedrijf een rookdiagnosemachine zou moeten aanschaffen? Giezen: “Winstgevendheid, het creëert meer reparatieopdrachten, kortere diagnosetijd, lokaliseert in plaats van signaleert het probleem, door tijdsbesparing meer dagelijkse doorgangen mogelijk in de werkplaats per monteur. Voor meer informatie kan er contact worden opgenomen met de accountmanager van Toolspecial.”