Santana stopt, lot Iveco terreinwagens onzeker

Niet Carlos Santana de gitarist, maar de Spaanse autofabriek Santana houdt op te bestaan, waardoor naar alle waarschijnlijkheid ook de huidige Iveco’s Massif en Campagnola uit productie gaan. Beide modellen komen voort uit de Santana PS-10, het model dat de Spanjaarden ten tijde van de overname door Iveco bouwden.

Santana bouwt al ruim een halve eeuw een afgeleide van de toenmalige Land Rover. De start was in 1958 met de licentiebouw van de noeste Britse terreinwagen, die in de loop der jaren werd aangepast tot een min of meer eigen ontwerp. In de jaren tachtig werden twee kleine 4×4-modellen van Suzuki aan het Santana-palet toegevoegd. De overname van de Spaanse fabriek in 2007 door Iveco leidde tot het ontstaan van de ongekend stoere – door Giugiaro herontworpen – Iveco Massif als model met lange wielbasis. Daarna kwam ook een korte versie daarvan, die de oude Fiat-naam Campagnola mocht dragen. De reden van de beëindiging van de bedrijfsactiviteiten zouden liggen in een stagnatie van de financiële steun van de Spaanse regio Andalusië waar de fabriek is gevestigd. Het overgrote deel van de werknemers wordt een andere functie aangeboden, maar enkele honderden mensen komen op straat te staan.

Iveco’s marketing manager Nicolas Depla zegt in een reactie dat de Iveco Massif in elk geval in Italië en Spanje nog even leverbaar blijft. "Het model wordt in elk geval in Nederland en België sinds de zomer van vorig jaar niet meer gevoerd. Het is een Euro 4-voertuig, die niet meer kan worden omgebouwd naar Euro 5. Dan zou er een geheel nieuw ontwerp nodig zijn en het is de vraag of de investering gerechtvaardigd is. Bovendien is er nu de samenwerking tussen Fiat, het moederbedrijf van Iveco, en Chrysler, dat de 4×4’s van Jeep in het gamma heeft. Zodoende kunnen we toch een terreinwagen aanbieden en zal de Massif waarschijnlijk verdwijnen." Depla zegt dat de modellen van Jeep ‘niet meteen’ het logo van Iveco op de neus krijgen, zoals enkele Chryslers wel als Lancia naar Europa komen.

 

 

Santana stopt, lot Iveco terreinwagens onzeker - Automobielmanagement.nl

Santana stopt, lot Iveco terreinwagens onzeker

Niet Carlos Santana de gitarist, maar de Spaanse autofabriek Santana houdt op te bestaan, waardoor naar alle waarschijnlijkheid ook de huidige Iveco’s Massif en Campagnola uit productie gaan. Beide modellen komen voort uit de Santana PS-10, het model dat de Spanjaarden ten tijde van de overname door Iveco bouwden.

Santana bouwt al ruim een halve eeuw een afgeleide van de toenmalige Land Rover. De start was in 1958 met de licentiebouw van de noeste Britse terreinwagen, die in de loop der jaren werd aangepast tot een min of meer eigen ontwerp. In de jaren tachtig werden twee kleine 4×4-modellen van Suzuki aan het Santana-palet toegevoegd. De overname van de Spaanse fabriek in 2007 door Iveco leidde tot het ontstaan van de ongekend stoere – door Giugiaro herontworpen – Iveco Massif als model met lange wielbasis. Daarna kwam ook een korte versie daarvan, die de oude Fiat-naam Campagnola mocht dragen. De reden van de beëindiging van de bedrijfsactiviteiten zouden liggen in een stagnatie van de financiële steun van de Spaanse regio Andalusië waar de fabriek is gevestigd. Het overgrote deel van de werknemers wordt een andere functie aangeboden, maar enkele honderden mensen komen op straat te staan.

Iveco’s marketing manager Nicolas Depla zegt in een reactie dat de Iveco Massif in elk geval in Italië en Spanje nog even leverbaar blijft. "Het model wordt in elk geval in Nederland en België sinds de zomer van vorig jaar niet meer gevoerd. Het is een Euro 4-voertuig, die niet meer kan worden omgebouwd naar Euro 5. Dan zou er een geheel nieuw ontwerp nodig zijn en het is de vraag of de investering gerechtvaardigd is. Bovendien is er nu de samenwerking tussen Fiat, het moederbedrijf van Iveco, en Chrysler, dat de 4×4’s van Jeep in het gamma heeft. Zodoende kunnen we toch een terreinwagen aanbieden en zal de Massif waarschijnlijk verdwijnen." Depla zegt dat de modellen van Jeep ‘niet meteen’ het logo van Iveco op de neus krijgen, zoals enkele Chryslers wel als Lancia naar Europa komen.