Ram Truck is in de VS het bedrijfsautomerk van de Chrysler-groep, dat ter plaatse een gamma uiterst potente pick-ups levert: ‘the most powerful line-up on the planet’. Deze week is er veel nieuws rond het merk. Niet heel spectaculair is de komst van de Cargo Van, wat de bestelautovariatie is op basis van de Dodge Grand Caravan, onze Chrysler (of is het al Lancia?) Grand Voyager. Met een 3,6 liter V6 Pentastar-benzinemotor en automatische zesbak moet het aangenaam bestellen zijn met de Cargo Van.

Groter nieuws is dat de ceo van Ram Truck, Fred Diaz, heeft verklaard dat Fiat de Ducato en Doblò voor modeljaar 2013 in het gamma van zijn merk wil opnemen. Eenzelfde scenario wordt op het moment ook overwogen voor de Iveco Daily. Dat betekent dat deze Europese bestelauto’s de grote plas oversteken en aldaar gaan concurreren met de gevestigde orde. De Amerikaanse bestelautomarkt is voor 95 procent in handen van Ford en GM. Aan hun stoelpoten wordt onder meer gezaagd door Nissan, dat sinds begin dit jaar de geheel nieuw ontwikkelde, maar Amerikaans georiënteerde NV levert. Ook overweegt Nissan de kleinere NV200 te brengen, met name om de Ford Transit Connect van repliek te kunnen dienen. De Doblò mengt zich eveneens in deze strijd. De Ducato, die net als zijn kleinere broer vast een andere naam krijgt opgespeld, gaat onder meer de concurrentie aan met de Mercedes-Benz Sprinter en een reeks Amerikaanse modellen.